Zpátky ve škole a s dobrou svačinou

0

A je to tu zas. Nový školní rok. A s ním i každodenní přemýšlení a trápení rodičů (přiznejme si, že především maminek), co dětem dát na svačinu, aby chutnala a neskončila v odpadkovém koši, zapomenuta dně školní tašky nebo v lepším případě ve spolužákově žaludku….

Bez snídaně to pořádně nemyslí!

Začít správně den je nejlepší s výbornou snídaní. Ta je nejdůležitějším jídlem dne a její energetická hodnota by měla dosahovat 25% celodenního energetického příjmu. Důležitější však než energetická hodnota je výživová vyváženost takové snídaně.

S dobrou svačinou
S dobrou svačinou

Tři párky zalité kečupem nebo hořčicí s křupavým čerstvým rohlíčkem jsou bezpochyby lahoda a čas od času si ji vy i vaše děti jistě můžete dát. Vybírejte však párky s obsahem masa nad 90%. Přesto je to ten typ snídaně, po které začnete mít brzy hlad a budete šilhat po nějaké sladké dobrotě, kterou byste si zaplácli žaludek. Taková snídaně, ač energeticky vydatná, je výživově chudá (zvláště pokud zvolíte nekvalitní párky). Proto takovou snídani volte jen výjimečně a raději jen o víkendu.

Snídaně, která vás připraví na náročný den ve škole nebo v práci a nastartuje správně mozek, musí obsahovat všechny důležité živiny – bílkoviny, komplexní sacharidy, zdravé tuky, vitamíny, minerální látky a vlákninu.

Svačina je neméně důležitá

Svačinku by neměly děti ani rodiče vynechávat. Nejen, že s prázdným žaludkem se špatně přemýšlí, ale mezi svačinou a obědem ve škole je přeci jen dlouhá pauza. Obzvláště žáci na 2. stupni mají mnohdy oběd až po 5. nebo 6. vyučovací hodině, což je kolem po půl jedné nebo před půl druhou hodinou odpolední. A pokud snídaně probíhá mezi sedmou a půl osmou hodinou ráno, je to minimálně 5 hodin bez přísunu jídla….

S dobrou svačinou
S dobrou svačinou

Co na svačinu raději nedávat

Sušenky, oplatky, sladké čokoládové tyčinky, donuty s různobarevnou polevou i bez a všechny ty laskominy, o nichž vám v reklamě budou tvrdit, že jsou plné mléka a energie a jsou to nejlepší na hlad. Pravdou je, že jsou především plné jednoduchých cukrů a nekvalitních tuků a jsou energetickou bombou rovnající se mnohdy obědu. Krátkodobě pomohou a chuť na ně míváme všichni. Jsou však, stejně jako párky k snídani, výživově chudé a představují jen kalorický náraz, který naše tělo spolehlivě přemění na tukovou zásobu. Jen o malý kousek lépe z toho vycházejí rohlíky s paštikou nebo salámem, ale ani ty nelze považovat za ideální svačinu.

Jen o jídle to není

Jak to tedy s těmi svačinkami vyřešit? Svačina je taková zmenšená snídaně. I svačina by měla obsahovat všechny důležité živiny, byť podíl sacharidů může být o něco vyšší. Mezi dětmi navíc panuje i trochu móda či rivalita o to, kdo má „hustější sváču“. Proto by svačina školáka měla být nejen zdravá a vyvážená, ale navíc i dobře vypadat. 

S dobrou svačinou i pití
S dobrou svačinou i pití

Vše, co potřebujete k přípravě a zabalení svačin, pořídíte u 4Home.cz

Tipy na zdravé a chutné svačinky

  • Zdravé sendviče
    Sendviče nemusí být vždy z bílého toustového chleba s majonézou… Zdravou variantu vytvoříme z krajíčků celozrnného chleba, které potřeme pomazánkou z tvarohu nebo lučiny či jiného termizovaného sýra, můžeme ji vylepšit bylinkami nebo trochou koření (bez glutamátu samozřejmě), přidáme list salátu, plátky kvalitní šunky o obsahu masa min. 92%. Ideálně doplníme vyzrálými cherry rajčátky. Mají-li vaše děti rádi olivy, klidně přidejte několik kousků mezi rajčata. Olivy jsou sice tučnější, ale obsahují ty správné tuky a svačinka bude hrát opravdu všemi barvami.
  • Mini – tortilky
    Tortilla neboli wrap je dnes moderní jídlo, můžeme je naplnit v podstatě čímkoliv, co nám chutná.  Třeba opět listy salátu, vysokoprocentní šunkou nebo kousky grilovaných kuřecích prsou, doplněné okurkou a dipem z ochucené zakysané smetany. Pokud si i celozrnné tortilly vyrobíme doma, vynikající a zdravá svačina je na světě.
  • Mléčná svačinka
    Pokud děti nemají jogurt ke snídani, proč jim ho nedát ke svačině? Jogurt řeckého typu smíchaný s ovocem, které děti mají rádi, např. s banánem, malinami, jahodami, borůvkami oslazený medem a doplněný ovesnými vločkami zajistí komplexní, lehkou a zároveň výživnou svačinu.
  • Tyčinky vlastní výroby
    Sušenky a tyčinky nemusíme hned odsoudit, pokud si je doma vyrobíme sami a máme tak 100% kontrolu nad tím, co obsahují. Můžeme si tak vytvořit vynikající výživu pro mozek, když použijeme směs superpotravin, jako jsou mandle, lískové ořechy, vlašské ořechy či arašídy nebo třeba kustovnici čínskou. Receptů na zdravé sušenky je na internetu hodně a můžeme si navíc vymyslet originální tvary a chutě.
Vždy s dobrou svačinou
Vždy s dobrou svačinou

Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/4home-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře