Zlepšit paměť? Chce to jen 5 pravidelných aktivit!

0

Ptáte se denně sami sebe: nezapomínám na něco? Musíte si stále více zvykat na to, že vaše paměť už není, co bývala? Jste příliš zahlceni všemi moderními kanály informací, takže vám v hlavě nezůstává dost místa (a hlavně energie) k tomu, abyste si promysleli vlastní starosti, záležitosti, naplánovali si činnosti, úkoly jak své, tak svých dětí, a nezapomněli na ně během několika málo minut či hodin?

Máme pro vás 5 důležitých a pravidelných aktivit, které když začnete aplikovat, postupně vám vaši paměť zlepší, zdokonalíte hlavně přístup k rozpomínání se na správné úkoly ve správný čas, aby vám toho již tolik neutíkalo. Co si budeme povídat, každé zapomenutí něco stojí, ať finančně nebo psychicky. A těžko říct, která daň za pohodlné zapomínání je pro nás méně příjemná.

Paměť v dospělosti zhoršuje nejen věkem, ale hlavně přibývajícími starostmi

Jestliže patříte k lidem, co mají doma děti alespoň školou povinné nebo už dokonce dospívající, jistě také pozorujete tu spoustu věcí, které si musíte zanést do paměti a nejen si je pamatovat, ale i dělat kroky k tomu, abyste je dětem připomněli, případně abyste zařídili vše, co má ve správný čas zaklapnout na správné místo.

Co máme na mysli? Školní aktivity, kroužky, tréninky, závody, vystoupení, školní schůzky, domluvené pobyty s kamarády, kino, divadlo a spousta dalšího, co musíte vy jednak pohlídat, ale často i „odtaxíkařit“. K tomu vaše vlastní povinnosti doma a v práci, ale ještě úkoly vašeho partnera či partnerky, pokud jste vy doma tou vedoucí osobností.

Jak ulevit hlavě plné starostí

Skvělým pomocníkem je sdílený kalendář, který bude mít přístupný v mobilu každý člen rodiny, který už umí číst dost na to, aby se v něm byl schopen vyznat. Záznamy každého z členů rodiny do něj zanášejte předem smluvenou a stále stejnou barvou, abyste je dokázali na první pohled rozeznat.

spousta zbytečných informací

Jestliže neholdujete digitální verzi, zaveďte doma kalendář papírový, kam budete každého zapisovat také jeho předem zvolenou barvou. Nevýhodou papírového provedení je to, že jej nevezmete s sebou všude, kam jdete. Je ale přehlednější a rychleji vyplnitelný – co se týká neopakovaných událostí.

Relevantní záznamy v paměti se snadno nechají přehlušit zbytečnostmi

Ještě před dvaceti lety nebylo tak těžké se pamatovat kvanta věcí a našich úkolů, akcí, událostí, protože do našich domovů a hlav neproudilo tolik nadbytečných informací z médií, internetu, sociálních sítí. Měli jsme hlavu víc sami pro sebe, a podle toho i ve výsledku vypadalo – byli jsme více schopní se soustředit na své vlastní životy.

Dnes jsme neustále rozptylovaní a zahrnovaní daty, o která rozhodně nestojíme, ale když už se do naší pozornosti dostanou, tak po nich sáhneme a naplníme si jimi už tak napjatou kapacitu denních i nočních myšlenek. Přetížení se dostaví v podobě zapomínání jiných informací, často těch, které jsou pro náš život mnohem hodnotnější, než nový účes instagramové hvězdy.

Anebo si mozek zvykne na to, že je potřeba vypustit vše

Moderní technologie nás denně dostávají do přetížení kvanty nedůležitých dat, která k nám proudí z aplikací, televizorů, monitorů a dalších zdrojů. Už jen rozhodnout se, zda si informaci pročteme či vyslechneme a zda ji uchováme v hlavě, stojí spoustu času, energie a kapacitu mozkovny.

Proto se nedivme, že se naše hlavy postupně naučily vypouštět vše, co se do nich během dne dostalo. V rámci automatického procesu zapomínání totiž mozek sám od sebe neumí rozlišovat podstatnou informaci od nepodstatné, to jej teprve musíte naučit, zejména jste-li mladí.

Ale možná jste už narazili na lidi, co se zapomínáním problémy nemají, ani tehdy, když i oni drží krok s módou a sledují sociální média, resp. i když tráví spoustu času chatováním s přáteli a čtením čehokoliv online.

Na co jsme zapomněli?

Proč si tedy někteří z nás lépe pamatují věci, zatímco jiní ne?

Někdy jsou v zapomínání povinností mistři všichni ti, co ještě nenesou plnou odpovědnost za své životy, neboť za ně myslí jejich rodiče a případně žehlí průšvihy vzniklé zapomínáním. Jiní mladí lidé však tímto problémem netrpí, ani když stále ještě bydlí s rodiči doma.

Spousta lidí má zhoršenou paměť i proto, že málo spí. Mozek pak není schopen dobře fungovat a podává jen poloviční nebo ještě menší výkon v oblasti kognitivních funkcí, paměti a sklonu k plnění zapamatovaných povinností.

Ruku v ruce se zhoršováním paměti jde i špatné stravování, které nedodává mozku to správné složení výživy k tomu, aby mohl fungovat optimálně. Velkým činitel zapomínání je samozřejmě i věk, který zhoršuje schopnost mozku si nejen pamatovat, ale i aktivně informace z paměti včas vyvolávat (i bez Alzheimera se paměť postupně zhoršuje).

Abyste se zařadili k lidem, kteří si pamatují lépe než ostatní, začnete hned dnes dělat následujících 5 věcí:

1. Rutina

Někteří lidí spojují rutinu se stereotypem, a proto ji nemají rádi. Ale vězte, že rutina je pro informacemi přetížený mozek mnohdy požehnáním. Když totiž dodržujeme pravidelný opakovaný harmonogram, máme toho v aktivní paměti uloženo méně.

Naše tělo a mysl jsou během rutiny v režimu „autopilota“ a dělají věci díky již zajeté svalové paměti. Je to podobné jako naučit se vstávání každý den ve stejnou dobu. Postupem času se naše těla naučí vstávat ve stejnou dobu a nebudeme potřebovat budík, ale hlavně se nebudeme každé ráno cítit tak omámeně, unaveně a bez funkční paměti. První krok k lepší paměti můžete dělat každé ráno!

Kromě vstávání (a nejlépe i uléhání) co nejvíce začleňte rutinu do svého každodenního života. Vytvoření návyků, které každý den dodržujete, může být sice zpočátku obtížné, ale nakonec dostanete odměnu v podobě toho, že si budete muset zapamatovat méně.

Dokončení pravidelných a opakujících se úkolů každý den v podobnou dobu se nám natolik vryje do mysli, což nám poskytne paměťový prostor pro nové informace, aby si našly cestu do hlavy, ale i cestu k aktivnímu použití, což je to, co nám chybí nejvíce!

hrajte si s pamětí

2. Hrajte pravidelně hry tříbící paměť

Je jedno, zda to bude online, offline digitálně nebo opravdová stolní hra, třeba s kartami, pexeso apod. Důležité je, aby šlo o hru, ve které si musíte alespoň chvilku něco pamatovat a aktivně to později využít. Dobré jsou hry rozdělené do více úrovní, ve kterých musíte postupně využívat informace nabyté v úrovních předcházejících. Samozřejmě, že jde jen o krátké hry, které nezaberou půl dne. Mají vás jednak nastartovat k výkonnějšímu myšlení po zbytek dne, jednak pomoci mozku zvyknout si na to, že získané informace je potřeba zpětně vyvolat a aktivně použít.

3. Smějte se nahlas

Hlasitý smích (není nutné, aby byl přímo hurónský, ale zkrátka uvolňující hlasitý smích) dokáže snížit hladinu stresu a také do těla uvolnit chemikálie, díky nimž se cítíme dobře. To restartuje mozek z pohledu starostí a nutnosti myslet na termíny a úkoly, které je potřeba dodržet a splnit. Na chvilku nás to sice odvede od denního cíle, kterým jistě bude „na nic nezapomenout“, ale po návratu do původní koncentrace k našim povinnostem zjistíme, že se nám najednou soustředí lépe.

Smích je zkrátka kořením života a neměli bychom si jej odpírat. I malé zasmání se nad svou chybou nebo nad vtipnou situací přináší spoustu dobrého. Nedovolte smíchu, aby ve vašem životě chyběl, dávky doplňujte tím, že si jej prostě nebudete zakazovat. Příležitostí k zasmání se vždy najde dost.

zapisujte

4. Zapisujte si věci

Jestliže jste zjistili, že vyťukání záznamu do digitálního kalendáře vám v ničem nepomůže, protože si jej nepamatujete o nic víc než před tím, vraťte se zpět ke kalendáři papírovému. To samozřejmě neznamená, abyste ten sdílený digitální rušili. Jen jej doplňte o papírovou podobu. Proč? Protože psaním tužkou či perem na papír se učíme mnohem více než ťukáním do klávesnice.

Zajímavou možností může být kalendář v zařízení, které umožňuje psaní elektronickým perem, například v tabletu. Podmínkou úspěchu je pamatovat si, kam jste kalendář odložili, proto mu rovnou vyčleňte v domácnosti jedno konkrétní místo, případně jej s sebou noste v kabelce, aktovce, v batohu…

tablet s elektronickým perem

Nezapomínejte ani na psaní nákupního seznamu, kdykoliv si uvědomíte, že je potřeba cokoliv koupit. To sice nebude nijak zvlášť tříbit vaši paměť, ale dosáhnete toho, že bude domácnost zásobena vším, co potřebujete, a přesto nebude přeplněná zbytečnostmi, které máme tendenci kupovat vždy, když do obchodu vběhneme bez nákupního seznamu.

5. Cvičte

A je to tu. Zase to cvičení. Jestli jeho zapřisáhlými odpůrci, tak vězte, že cvičení prokrví mozek, což přináší spoustu energie pro lepší paměť. Cvičení působí podobně jako smích. A dokonce i tehdy, když jde jen o příjemnou procházku venku. Dobrá kondice zkrátka znamená dobrou podporu pro fungování mozku. Mysl se uklidní a dokáže více koncentrovat na to, co jí stanovíte coby priority.

Časem přijdete na to, že klidná každodenní procházka se změní v procházku svižnější. Tělo, které je v kondici, se samo přihlásí o to, že se chce hýbat více. A když si na procházky zvyknete, tělo vám nedovolí na ně zapomenout, protože mu zkrátka začnou chybět, pokud byste je chtěli vynechávat.

cvičte

Shrnutí

Chcete-li dosáhnout lepší schopnosti vaší paměti připomínat důležité věci, a tak i plnit důležité úkoly, začněte si běžné denní věci převádět do rutiny tím, že si je zautomatizujete. Ulevíte tím přetížené hlavě. Dovedením okysličené krve do hlavy, což se vám povede jednak cvičením a jednak hlasitým smíchem, si zlepšíte kondici mozku i paměti. Tu podpoříte hraním her, které vyžadují zapojení paměti. A nezapomínejte, že je spousta věcí, které je lepší včas svěřit papíru a později je z papíru zase brát, jako například nákupní seznam.

Zdroj: Lifehack.org


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/okay-cz

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.