Zatočte se svou únavou!

0

Vyčerpání a únava občas potká každého z nás. Nevíme co s ní jiného, a tak se často jdeme prospat do postele. Když ale přijdete z práce nebo školy a prospíte spoustu hodin zbylého vašeho volného času, něco je v nepořádku s vaším životním stylem. A následující řádky vám poradí, jak se s únavou dlouhodobě vypořádat.

Chyby ve stravování
Konzumace těžkých a tučných jídel způsobuje únavu a pokud vynecháváte snídani, je to velká chyba. Čokoládové tyčinky, sušenky nebo jiné sladkosti rozhodně nenapomohou k tomu, aby se vaše hladina energie dlouhodobě zvýšila. Proto snídaně sestávající z čokoládového oplatku nebo buchty s tvarohem vás rozhodně nepovzbudí k celodenní produktivní aktivitě. Je potřeba sestavit si snídani takovou, aby obsahovala zdravou formou vitamínů, které jsou pro fungování podstatné. K snídani si kromě klasického chleba s rostlinným tukem a salámem měli připojit i nějakou zeleninu – rajče, okurka nebo třeba ředkvička vypadají hezky na talíři a ještě jsou chutné a hodí se snad ke každé snídani.

Hlavní jídlo dne by se mělo pravidelně střídat a nemělo by se tedy jíst to stejné v krátkých časových intervalech. Každý den bychom neměli jíst smažené nebo jinak těžké jídlo, nebo se každý den odbýt jen se zeleninovou směsí a rýží. Naše tělo potřebuje takové jídlo, na kterém může náš organismus stavět. Maso nám sice dodá sílu a je dobré, ale pouze v kombinací se správnou přílohou. Častou přílohou jsou brambory nebo hranolky. Vy ale můžete být vynalézavější a udělat si kromě bramborové přílohy i zeleninovou. Proč nevyzkoušet často podceňovaný fenykl? Dá se z něj využít jak nať, která skvěle ochutí každé jídlo (maso, ryby), tak i samotná dužina fenyklu. Vařená se hodí jako příloha a dodá nám navíc více vitamínů.

Střídáním rozdílných pokrmů každý den vám zajistí, že v potravě bude dostatek vitamínů a minerálů, které by nám měly stačit pro zdolání únavy. Protože za krátkodobou únavou může spočívat právě tento nedostatek. Proto sáhněte po zmrazeném špenátu nebo jiné zelenině a doplňte si trochu železa.

Vitamíny pro zdolání únavy
I když se snažíte váš jídelníček upravit, je vaše únava podobná? Je možné, že potřebujete více vitamínů a minerálů, protože máte náročnější období nebo prostě velký shon v práci. Proto neváhejte zamířit do lékárny pro nějakou kombinaci vitamínů.

Často narazíte na vitamín C a železo, vápník a hořčík nebo pouze vitamíny jako je magnesium a hořčík na únavu a vyčerpání. Pravda ale je, že samotný vápník nebo hořčík vám nepomůže. Je potřeba vybrat co nejlepší kombinaci, aby se vitamíny měly na co navázat. Proto kombinace vitamínu C, železa, hořčíku, vápníku a dalších vitamínů jako je B12 nebo B6 by měly být dostačující pro zvládnutí složitějšího období spojené s únavou. Často se berou při jídle, aby se co nejlépe vstřebaly a také se musí brát dlouhodobě, aby se vita
míny postupně doplnily a ustálily se k vaší spokojenosti. Proto se často berou 1-2 tablety denně.

Stereotyp nás ubíjí
Vaše únava ale nemusí být taková, jak byla popsána výše. Třeba máte vitamínů dost, jídelníček máte také v normě a jíte zdravě. Chyba je jinde. O slovo se totiž hlásí ubíjející stereotyp. Každý den v práci, poté doma a tam zvládnete nespočet činností, které je potřeba udělat. Pak s únavou klesnete před televizi a váš den spánkem skončil. I takový dnes mohou mít lidé stereotyp. Z takového důvodu dochází i k hádkám a k neporozuměním si mezi sebou. Váš den je potřeba trochu ozvláštnit.

Zkuste si koupit nějaké nové hezké oblečení – hezkou novou halenku, nové společenské (pracovní) kalhoty,… Záleží na vás, co zrovna potřebujete nebo chcete. I když máte starostí nad hlavu a doma nepořádek, čas od času je potřeba se věnovat i sobě. Proto nyní zahoďte příručky s radami o uklizení zašlého sporáku a kupte si příručku o kráse, dejte si své oblíbené jídlo a relaxujte. Můžete také někam vyrazit. Aktivita tělu nikdy moc neuškodila.

Důležitý je aktivní pohyb!
Venku na čerstvém vzduchu se vám srovnají myšlenky, načerpáte novou energii a můžete tímto způsobem hezky a zdravě relaxovat. Navíc se pohybem aktivují vaše mozkové buňky a když přijdete domů, budete se lépe soustředit na učení nebo prozříte nepořádek, který jste předtím neviděla a budete mít z úklidu větší radost. Na jaře a na podzim vyjeďte do přírody na kole, v zimě zase vytáhněte sáňky a netradičně jako když jste byli malí si zpestřete den. Vyzkoušet můžete i netradiční zážitky – seskok padákem, výlet balónem nebo jiné. Po nich určitě uvidíte svět tak trochu jinak a slovo stereotyp a únava si vymažete ze svého slovníku.


Kupóny

 

Sdílet

O autorovi

Lenka Kroutilová

Je mi 20 let. Studuji na vysoké škole v Brně. Ve volném čase čtu, kreslím a píšu články prakticky o všem, nejčastěji o módě, domácích zvířatech a turistice.

Komentáře