Za kterou zeleninu vám bude vaše tělo v prvních chladných podzimních dnech vyloženě vděčné?

0

Jsou to samozřejmě ovoce a zelenina z našich zahrad a polí. Některé z podzimních druhů zeleniny rostly celé léto anebo dokonce již od jara. Takže v sobě nesou uschované všechny teplé letní dny plné sluneční energie. A jsou připraveny vám ji předat.

Na podzim ale přichází na řadu i maso a jiné masné pokrmy. Na zimu totiž budeme potřebovat doplnit hlavně zásoby železa. A to se bez červeného masa opravdu těžko dělá. A kdo se s masem nekamarádí, naloží si více řepy…

Dýně Hokkaido

Do povědomí Čechů se dostala teprve před několika lety, ale rok co rok ji čím dál více oceňujeme a čím dál více využíváme. Není divu. Její nutriční hodnota je vysoká. A dokáže i dost zasytit, na docela dlouhou dobu.

Z důležitých látek jsou v ní obsaženy hlavně:

  • Vitamin C
  • Vitamin A
  • Kyselina listová

Nejběžnější úpravou dýně Hokkaido je pečení. Nemusíte ji ani loupat, protože slupka změkne stejnou měrou jako dužnina. Upečenou dýni můžete nakrájet na plátky a podávat se sýrem a ořechy, případně ji rozmixovat na pyré, které dále použijete do mnoha receptů, například na pečení koláčů, bábovek, nádivek a dalších podzimních jídel.

Polévka je již téměř samozřejmostí. Zkuste ale dýni hokkaido přidat pod maso, s kořenovou zeleninou. Bez zahušťování moukou pak díky přirozeně husté dýni získáte omáčku chuťově odpovídající svíčkové. Celkově je dýně vhodná k zahuštění pokrmů všude tam, kde se chcete vyhnout lepku a nemůžete použít například luštěniny.

Tuřín

Ještě donedávna v kategorii zapomenutých. Ale zažívá svou renesanci. Jde o kříženka kořenové zeleniny a zelí. Za syrova má poměrně silné aroma, po uvaření je velmi jemný, podobný bramboru. Někdy se mu také říká jemný brambor. Tuřín je výborným zdrojem vitamínů i minerál, mezi nimi například najdete:

  • Vitamin A – podporuje růst a vývoj
  • Vitamin C – důležitý antioxidant, který též napomáhá vstřebávání železa
  • Vláknina – podporuje správnou funkci střev a trávení
  • Draslík – upravuje krevní tlak a podporuje svalový výkon

Tuřín se pěstuje poměrně dlouho – dlouho trvá, než naroste do odpovídající velikosti. Proto i načerpá mnoho výživných látek. Při jeho výběru dejte přednost těžším kusům s hladkou, ale silnou slupkou. Tu pak budete sloupávat celou. Jde to však poměrně lehce.

Výborně se tuřín hodí do polévek, jako příloha k více kořeněním masovým pokrmům, anebo na výrobu zeleninových pomazánek. K té dobře využijete i oba druhy dýní.

Červená řepa

Podzim si bez červené řepy nelze ani představit. Je velmi oceňovanou kořenovou zeleninou, ale zatím bohužel v jiných zemích než u nás. A přitom nám má tolik co nabídnout! Má velmi vysoké nutriční hodnoty. Je v ní obsažena například

  • Kyselina listová
  • Draslík
  • Vitamin C
  • Betain

Ač se nám to na první pohled nemusí tak zdát, tak vězte, že řepa má velmi pestré využití. A to jak ve sladkých, tak ve slaných jídlech. Ano, i ve sladkých. Sama o sobě je totiž poměrně sladká. Červenou řepu můžeme jíst jako mrkev – tedy syrovou, ale i tepelně upravenou. Přidáváme ji do čokoládových bábovek, do pomazánek. Nejlépe asi chutná na sladko-kyselo v salátech i teplých jídlech.

Mrkev

Mrkev je dalším přírodním zázrakem. Stejně jako další kořenová zelenina (s výjimkou celeru) dokáže přezimovat v záhoně celou zimu. Sílu a vláhu čerpá, stejně jako červená řepa, z poměrně velké hloubky, protože délka jejího kořenu přesahuje půl metru. My známe jen horní zbytnělou část kořene, do které si ukládá zásoby, tedy z našeho pohledu výživné látky. Co nám mrkev dá? Zejména:

  • Provitamin A (beta – karoten)
  • Vitamíny B
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K

I mrkev používáme jak syrovou, tak tepelně upravenou. I mrkev se může stát součástí polévky, omáčky, pomazánky anebo těsta na narozeninový dort. Smažené mrkvové lupínky jsou, stejně jako lupínky z jiné zeleniny, mnohem chutnější než je tomu u lupínků z brambor.

Luštěniny

Velmi důležitou složkou podzimní a zimní stravy jsou luštění. Mohou, pravda, někomu způsobovat dost nemilé a společensky odsuzované problémy, ale to se dá regulovat způsobem přípravy luštěnin. Když je předem namočíme, vaříme je pak v nové vodě a ještě po pěti minutách varu slejeme, nakonec přepasírujeme od slupek, bude po problémech. Luštěniny nám dodají zejména:

  • bílkoviny
  • škrob
  • vitamíny slupiny B (B2, B3, důležitou kyselinu listovou B9)
  • vitamin C
  • vitamin E
  • draslík (K)
  • vápník (Ca)
  • hořčík (Mg)

I tyto plody, respektive semena, mají v našem podzimním jídelníčku bohaté využití. Některé je možno konzumovat čerstvé a syrové (nikdy ne fazole), z jiných pěstujeme klíčky (z fazolí jedině mungo), další vaříme až tehdy, kdy byly předem fermentovány (sója). S těmi ostatními lze dělat psí kusy. Takže jak buchty a třeba i krémy do dortů, tak slané nádivky, omáčky, kaše, polévky. Anebo samozřejmě oblíbené pomazánky.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/bio-country-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/bioma-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/prozdravi-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře