Jasně, že víte. Ultra violet je letošní barvou roku. Každoročně se vyhlašuje produkt roku, obchodník roku, pták roku, savec roku, rostlina roku, strom roku… tak proč ne barva roku. Stejně jako ostatní symboly roku má i barva něco znamenat. Ne jenom to, že bychom ji měli více nacházet v obchodech jak s módou, tak s interiérovými doplňky. Ale také odráží hlavní náladu ve společnosti, v kultuře, v designu anebo právě v módě.
Kdo je Pantone Color Institut neboli Pantone Inc.?
Právě vyhlašovatel barvy roku, hlavně ale výzkumná společnost, která se zaměřuje na barvy. Je známá a celosvětově uznávaná pro svůj systém barev s názvem Pantone Matching System (PMS), což je patentovaný barevný prostor využívaný v řadě odvětví, převážně tisku a DTP. Systém Pantone využívají výrobci barev, vláken a textilií, dále též například plastů.
Barvu roku volí vždy před Vánoci v tajné volbě v některém velkých měst. Každoročně vyhlašuje barvu roku na základě schůzky představitelů různých barevných standardů. Stráví dva dny prezentacemi a debatami. Výsledkem je pak zvolená barva roku, která daný rok reprezentuje.
V roce 2017 velela greenery, tedy jarní zelená
Pro rok 2017 to byla svěží zelená. Když se ohlédnete zpátky, byl i pro vás symbolem roku nový začátek? Osvěžení? Obnova? Loňská greenery totiž byla kombinací žluté a zelené, která symbolizuje barvu brzkého jara, nového nádechu, naděje a optimismu. Povedlo se? Trefili to?
Letos jde o zcela jiný kalibr, temnější a spirituálnější fialovou
Z pohledu společnosti Pantone se toho ve společnosti, kultuře a celosvětové náladě muselo změnit hodně, když z čerstvé greenery přešaltrovala na temnou fialovou. Konkrétně na odstín PANTONE 18-3838 TCX, což je sytě fialová s lehkým nádechem domodra.
Dle prezentace společnosti Pantone Inc. čerpá letošní ultra violet z odkazu psychedelického Davida Bowieho v sedmdesátých letech, poté i Prince a jeho Purple Rain o dekádu později. Evokuje nám vesmír a celé jeho tajemno, působí mysticky, provokativně, ale současně probouzí kreativitu a dává naději v lepší zítřky.
Průvodní prezentace letošní barvy je vyzývavá
Jak tuto volbu sama společnost komentuje? Opět prezentuje fialovou jako odraz dění ve společnosti, v kultuře, v designu, v produkci, i ve vědě anebo právě v módě. Fialová se nám letos snaží pomoci v našem aktuálním rozpoložení, chce nám dát to, po čem zrovna nejvíce toužíme nebo co potřebujeme.
Nejenže probouzí kreativitu a dává naději v lepší zítřky, ale podporuje i vynalézavost a vizionářské myšlení, které nás nasměruje k oné lepší budoucnosti. Nechává nás však i nahlížet do nitra, podpořit spiritualitu a meditace, mystiku.
Věda a pohádky v jednom? I to bude letos možné, Pantone to dokonce přímo očekává
Na jednu stranu dává volba barvy ultra violet jasný signál, že věda je to, co společnost loni zajímalo a že se očekávají nové nadějné objevy, výrobky, systémy. Fialová odkazuje na tajemství vesmíru, objevy a budoucnost. Symbolizuje prostě to, co co je možné teprve objevit. Symbolizuje jak nekonečnou noční oblohy a vesmíru, tak i nekonečnost lidských možností ve vědě, vynalézavosti, kreativitě.
Na druhou stranu ale dává fialová barva i velký prostor originalitě, mystice, meditacím, spiritualitě. Historicky je fialová symbolem mystiky a duchovna, zejména křesťanství se touto barvou prezentuje již celá staletí.
Křehká hranice vhodnosti kombinací
Ovšem pozor, dle Pantone je ultra viole t i barvou pro vyjádření individuality. A není divu. Přece jen jeden o běžnou módní barvu. Musí se umět dobře zkombinovat se zbytkem outfitu, aby výsledek byl dobrý a příjemný na oko. Pokud uděláte chybu, se zlou se potážete. Tedy, alespoň mezi módními znalci.
Na druhou stranu, v módě je povoleno vše. Takže v jaké kombinaci s ultra violet se cítíte, takovou si vezměte na sebe. Když vám v ní bude dobře, budete zářit spokojeností. A to je výsledek, kterého chcete dosáhnout nejen vy, ale právě i společnost Pantone.
Ultra violet lze použít i v interiéru
Je to sice barva chladná, ale inspirativní. Evokující nové nápady a také energii k jejich realizaci. Hodí se proto například jako doplněk do pracovny, ovšem i do kuchyně. Ano v předsíni s ní neuděláte krok vedle. Takže pokud chcete změnu, pusťte se do ultra violet.
A jestli nemáte představu, s čím byste barvu zkombinovali, najeďte si na stránky společnosti Pantone. Mají tu přichystané palety kombinací vhodných pro různá odvětví i prostory, ovšem i pro nálady. Tak se nechte inspirovat. Již nyní vám nabídnou v obchodech svetry, trička, trenýrky anebo i polštáře s fialovými odstíny.