Sushi do zdravého jídelníčku

0

Sushi, tedy typický japonský druh pokrmu, se v našich končinách už relativně zabydlel. Vidět to můžeme na nespočtu sushi barů a restaurací, ale i na pultech obchodů, kde již běžně seženeme všechny potřebné suroviny pro výrobu. Asiaté jsou obecně známí pro svou lehkou a zdravou kuchyni a přesně takové je i samotné sushi, které se nemusíte bát zařadit do svého zdravého jídelníčku. V dnešním článků vás seznámím s tím nejdůležitějším, co je o sushi potřeba vědět.

Co je to sushi?

Výroba se skládá pouze z několika základních surovin. Tou nejdůležitější je speciální vařená rýže nishiki s octovou omáčkou. Další surovinou je syrový kousek ryby nebo jiného mořského plodu, nejčastěji tuňáka, lososa či krevet. Objevují se i veganské verze, kde maso nahrazuje avokádo nebo zelenina. Sushi se většinou podává s doplňky jako nakládaný zázvor, křen wasabi (velmi ostrý) a sojová omáčka.

Jaké jsou druhy?

Nejzákladnější druh, se kterým se setkáte všude, je maki, které v překladu znamená rolka. Jde tedy o srolovanou rýži plněnou kouskem ryby, mořského plodu, zeleniny, vajíčka apod. obalenou v mořské nori řase. Tyto rolky jsou nakrájené na stejně tlustá kolečka. K výrobě se používá bambusová podložka. Existuje nespočet kombinací a každá restaurace má většinou i svou vlastní verzi maki. Setkáte se také s urumaki, jde o obrácené maki, kde je řasa obalená v rýži a celá rolka je pak posypaná bylinkami nebo sezamovými semínky. Dalším oblíbeným druhem je nigiri, což je rýžový váleček na kterém opět leží kousek ryby či zeleniny, pokládá se do úst celý, proto je důležité, aby se rýže nerozpadla.

Je zdravé?

Dobrá zpráva je, ano! Japonci jsou známí pro své zdraví a dlouhověkost, jistě tomu vděčí i za stravu. Rýže je obecně považována za lehce stravitelnou přílohu, Ryby jsou zdrojem tuků, bílkovin a dalších prospěšných látek, mořské řasy zase obsahují minerální látky a mají blahodárné účinky na zdraví. Jde tedy o velmi lehký pokrm, který vás zasytí. Na pozoru by měli být pouze lidé s nízko-sacharidovou dietou, protože u sushi převažuje právě rýže.

Jak a kde si sushi vychutnat?

Jak jsem již zmínila, dnes není žádný problém narazit na sushi bar, které se objevují už i na menších městech. Další a velmi oblíbenou možností je vyrazit na running sushi. Za jednu cenu můžete sníst kolik jen chcete druhů, které vedle vás cestují na páse. Je to možnost jak se dobře najíst a zároveň zkusit i druhy, které byste si normálně neobjednali. Sushi si ale můžete vyrobit i sami doma, postačí vám k tomu pár kuchyňských pomůcek a surovin, ze začátku to chce spoustu trpělivosti a šikovnosti, ale po čase už vám to půjde samo.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/rohlik-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/amazon-com
www.kuponovnik.cz/obchod/bonfood-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/nakupvakci-cz

Sdílet

O autorovi

Tereza Kalinová

Je mi 20 let, momentálně studuji v zahraničí obor cestovní ruch. Ve volném čase fotografuji, sportuji a píši články. Nejvíce mě zajímají témata jako sport, zdravý životní styl, móda a design.

Komentáře