Sezónní vaření v březnu (2)

0

Jak už víme, chtít se stravovat zdravě a tak, abychom tělu více prospěli, než uškodili, to chce trochu grifu a hlavně informací. V dnešní době, kdy máme dostupné všechno ovoce a zeleninu v podstatě celý rok, není nákup jídla pro přirozené stravování vůbec jednoduchý – pokud tedy nevíme, co je zrovna přirozeně k mání.

Naše těla jsou geneticky přizpůsobená tomu, čím se stravovali naši předkové po staletí a tisíciletí před námi. Vařili z toho, co sezona dala, co šlo vzít na zahrádce a co bylo skladovatelné ve sklepě nebo v krechtech. A my si sezonní vaření trochu připomeneme, protože nám opravdu může prospět.

Které potraviny odpovídají březnové sezoně?

V březnu bychom při přirozeném skladování a při dodržování tradic našich předků, včetně rychlení některých druhů zeleniny, měli k dispozici hlavně tyto suroviny:

  • brambory
  • mrkev a petržel
  • pórek
  • řepa červená
  • kapusta kadeřávek
  • kapusta růžičková
  • kadeřavá petržel
  • vepřové maso
  • vepřové vnitřnosti
  • kysané zelí
  • jehněčí maso
  • králičí maso
  • naklíčená semínka
  • jarní cibulka
  • jablka
  • zimní hlávkový salát
  • sedmikráska

Jde o zeleninu a ovoce, které lze skladovat ve sklepě nebo které mohou přes zimu vydržet v záhoně. Případně si je můžeme pěstovat přirozeně doma za oknem nebo v miskách na kuchyňské lince. Maso jehněčí a vepřové bylo k dispozici díky tomu, že právě touhle dobou se dobytek sklízel. Pojďme si prohlédnout některé starší recepty pro úpravu těchto surovin.

Tvarohovo – sýrová pomazánka se sedmikráskami

V březnu už vykukují sedmikrásky a nesou v sobě ohromné množství energie, živin a minerálních látek. Také ale enzymů a fytohormonů, které se budou na jaře hodit i nám. proto je vhodné na čistém místě posbírat sedmikrásky a zařadit si je do jídelníčku. Nasekané v pomazánce je zvládnou i vaše děti.

Budeme potřebovat:

  • balení tvarohů (250 g), tučnost dle preferencí
  • tvrdý sýr typu eidam
  • majolka
  • sedmikrásky
  • petrželka
  • cibulka
  • naklíčená ředkvička
  • sůl a pepř
  • podle libosti česnek (není nutný)

Postup je snadný. Sýr nastrouháme, sedmikrásky, naklíčené ředkvičky, cibulku a petrželku nasekáme najemno, pak vše v misce smícháme dohromady. Osolíme, opepříme, česnek přidáme prolisovaný nebo také najemno nakrájený, případně naškrábaný na skleněném struhadélku.

Můžeme si ponechat část sedmikrásek v celku, abychom je pokladly na namazaný krajíc chleba. Někomu ale pohled na luční kvítí nemusí vyhovovat.

Vepřové z jednoho pekáče

Vepřové maso lze upravovat mnoha způsoby. A vůbec to nemusí být časově náročné. Ano, maso potřebuje jistou dobu k tomu, aby se propeklo a bylo jednak dobré a jednak snadno poživatelné, ovšem můžeme využít umění elektrických přístrojů.

Příkladem je pečení v jednom pekáči, kdy všechny potřebné ingredience dáte do jednoho pekáče, strčíte do trouby, tu načasujete a za 1,5 nebo za 3 hodiny si přijdete pro výsledek. Dá se takto upravit kterékoliv maso, vepřové nevyjímaje.

Budeme potřebovat

  • vepřové maso (podle počtu strávníků)
  • sůl, pepř,
  • mletý kmín
  • rozmarýn (není nutný)
  • červenou papriku (koření)
  • brambory
  • smetanu (šlehačku)
  • plátkový sýr typu eidam

Vepřové maso nakrájíme na kousky nebo na plátky a jen ho zprudka orestujeme. Vložíme jej do pekáče, tam jej osolíme, opepříme, přisypeme kmín i papriku. Můžeme použít i rozmarýn, dobře odstraní případnou nevábnou vůni vepřového (komu vadí). Na okořeněné maso poklademe plátky sýra.

Brambory si oloupeme a nakrájíme, nejlépe na menší čtvrtky. Poklademe je na maso a sýr. Zalijeme smetanou (na kilo masa 250 ml smetany). Pak teprve brambory osolíme, opepříme, posypeme paprikou a kmínem.

Připravený pekáč překryjeme víkem, případně jen alobalem. A dále do trouby rozehřáté na 120 – 140 stupňů celsia. V tomto případě do pekáče nahlédneme nejdříve za 2 hodiny, i později. Můžeme péci i při vyšší teplotě, v tom případě kontrolujeme dříve. Čím nižší teplota, tím sice delší pečení, ale také jemnější maso ve výsledku.

Kdo má rád sladkokyselé chutě v kombinaci s masem, může přihodit i pár brusinek s trochou nasekané zeleniny.

Zimní saláty

Z veškeré zimní zeleniny si lze snadno udělat vynikající saláty, do kterých přidáme brambory, jablka, červenou řepu, naklíčená semínka a majolku naředěnou jogurtem či zakysanou smetanou. Salát zasytí, ale i v rámci možností osvěží, dodá vitamíny i minerální látky.

Suroviny pro zimní salát stačí nastrouhat nebo nakrájet na jemné kousky, brambory předtím samozřejmě uvařit. Majolku smícháme například se zakysanou smetanou, opepříme, můžeme přidat i sušené nebo čerstvé bylinky podle chuti.

Do saláru se však hodí na sladkokyselo marinovaná ryba anebo sterilovaná zelenina. Fantazii se meze rozhodně nekladou. Kdo nemá rád cibuli čerstvou, si ji může spařit, tedy ovařit ve trošičce vroucí vody, cca 1 minutu.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/countrylife-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/rohlik-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře