Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

0

Ořechy lidé jedí odnepaměti. Archeologové již ve vykopávkách neolitického období zdokumentovali jejich konzumaci. Bohužel z jídelníčku „moderního“ člověka trochu vymizely, protože si mnozí myslí, že se po nich tloustne. Jíst denně velké množství ořechů je samozřejmě nesmysl. Pokud však konzumaci těchto pochoutek omezíte na jedinou hrstičku, hubnutí a zdraví spíš pomůžete, protože ořechy (jakéhokoliv typu, když si je tedy nespleteme s hlízami) obsahují vedle tuků a bílkovin také vitaminy a minerály, dokáží díky nim harmonizovat metabolismus.

Ořechy se většinou schovávají pod tvrdou slupkou, přece jen jde o semínka, která jsou zabalena v ochranném obalu, podobně jako například pecka broskve skrývá své nitro. Běžně jsou na našem trhu k dostání domácí i cizokrajné druhy ořechů v loupané i neloupané formě. Vyhněte se oříškům smaženým a přesoleným. Dejte přednost syrovým nebo na sucho upraženým při teplotě do 175 stupňů. Jen pozor při skladování, ořechy se snadno kazí. Pro delší skladování je proto dejte do lednice nebo mrazáku.

Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

Ořechy jsou vhodné jako doplněk mnoha pokrmů. Ideálně je však konzumujte bez nadměrné tepelné úpravy, třeba jako součást salátů. Pokud potřebujete rychlou svačinku nebo vás „honí mlsná“ při sledování televize, rozhodně dejte přednost mističce ořechů před solenými smaženými brambůrky.

Ořechy a další suché plody můžete mít z obchodu Natu.cz.

Vlašské ořechy

Nejběžnější jsou vlašské ořechy, které obsahují omega-3 nenasycených tuky a velké množství antioxidantů pomáhajících chránit tělo před buněčným poškozením. Díky tomu preventivně působí proti vzniku srdečních onemocnění, rakoviny a předčasnému stárnutí. Pro tělo jsou vítaným zdrojem draslíku, hořčíku, selenu, zinku, vápníku, mědi a manganu. Říká se o nich, že zklidňují nervy a mají protizánětlivé účinky. Pomáhají regulovat krevní tlak a snižovat hladinu cholesterolu. Příznivě ovlivňují dráhy ledvin, plic, tlustého střeva. Díky vysokému obsahu vitamínu B je směle můžeme užívat na podporu růstu a kvality vlasů a nehtů. Podle některých zdrojů podporují i potenci.

Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

Lískové ořechy

Na venkovských zahradách i remízcích si můžeme na podzim nasbírat také lískové oříšky. Pozitivně působí na cholesterol a obsah cukru v krvi. Obsahují významné množství mědi, dále pak také manganu, železa, hořčíku, vitamínu E a vápníku. Svým složením podpůrně působí na kvalitu zraku, pomáhají ochránit tělo proti vzniku cukrovky druhého typu a stařecké demenci.

Mandle

Mandle obsahují nejvíce vlákniny ze všech ořechů a tím prospívají našemu střevu. Kromě příjemné chuti potěší naše tělo i velkým množstvím antioxidantů, vitamínů E a dalších látek. Stejně jako vlašské ořechy snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

Kešu ořechy

Kešu oříšky jsou jedlé nažky ledvinovníku západního. Obsahují velké množství železa, zinku a hořčíku. Pokud je budete konzumovat pravidelně, zlepšíte stav své pokožky, imunitu, paměť a zpomalíte stárnutí. Díky vysokému obsahu hořčíku dokonce zmírníte nebo zaženete anémii. Používají se na revmatické bolesti.  

Pekanové ořechy

Pekanové ořechy jsou sice pro tělo doslova kalorickou bombou, ale podporují funkci srdce, snižují cholesterol a také zabraňují ukládání aterosklerotických plátů do tepen.

Para ořechy

Srovnatelné množství kalorií obsahují také para ořechy. K jejich cnostem však patří obrovský obsah selenu, díky němuž mají silné protirakovinné účinky.

Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

Makadamové ořechy

Ačkoli jsou makadamové ořechy opravdu výrazně kalorické, rozhodně se jich nevzdávejte. Obsažené tuky pozitivně působí na hladinu krevního tlaku, snižují cholesterol a obsah cukru v krvi.

Pistácie

Pistácie obsahují o poznání méně kalorií. Podporují imunitní systém, nervovou soustavu i kondici cévního systému. K jejich kladům patří velké množství antioxidantů, vitamíny A, E, B6 a draslík a thiamin. Podle vědců dokonce podporují intelekt a zlepšují náladu.

Proč ořechy stále patří do jídelníčku, a patřit nepřestanou

Burské ořechy

Burské oříšky se na rozdíl od dosud zmiňovaných ořechů, které rostou na keřích a stromech, vyvíjejí v podzemí. Produkuje je podzemnice olejná. U nás sice nerostou, přesto jsou nejběžněji konzumovanými ořechy. Stejně jako vlašské ořechy a mandle obsahují velké množství sacharidů, tuků, proteinů, vitamínů B1, C, E, B3, vápníku, hořčíku a draslíku. Nemají v sobě žádný cholesterol a minimum nasycených mastných kyselin.

Většina druhů ořechů obsahuje hodně vlákniny. Zmenšují riziko vzniku řady onemocnění. Vyvolávají pocit sytosti a přitom snižují množství vstřebaných kalorií. Zlepšují zažívání. Pouze malé procento lidí trpí alergiemi na ořechy, a tak je musí ze svého jídelníčku vynechat.  


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/natu-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře