Povánoční rekonvalescence?

0

Vánoce nám daly zabrat. Spousta jídla, mnohdy poměrně těžkého. V podstatě na něj nejsme během roku zvyklí, ale na Vánoce si naložíme. A už teď cítíme následky. Jsme unavení, téměř apatičtí, bolí nás břicho, někteří místo břicha mají balón, jiní v břiše nosí kámen.

No, je nejvyšší čas dát se zase do kupy, abychom si do konce roku stihli ještě trochu odpočinout a nešli do práce zcela vyčerpaní vánočním baštícím a zejména trávícím kalupem.

Čím začít?

Ovocná bomba

Ovocná bomba

Zeleninovou a ovocnou očistou zanešených střev. Jeden den si dejme prostě jen zeleninový a ovocný, pokud možno ovoce se zeleninou během jednoho jídla nemíchejme. Takže na snídani ovocnou (domácí) přesnídávku nebo salát, na svačinu třeba banán nebo jablko, k obědu tepelně upravenou zeleninu na troše oleje (ten je nezbytný pro vstřebávání některých vitamínů), na svačinu opět nějaké ovoce a k večeři zeleninový salát, třeba s kousíčkem sýra nebo s jogurtem.

Pokud bude hlad už v poledne příliš velký, doplníme zeleninu bramborem nebo rýží, nejlépe s přídavkem jáhel, pohanky, amaranthu či quinoy.

Smoothies chutnají snad každému

Smoothies chutnají snad každému

K pití volíme čistou vodu, bylinkové čaje nebo minerální vody (ale ty s rozumem). Když to zvládneme, vynecháme alespoň na jeden den kávu.

Pokud chceme odlehčení pojmout radikálněji, dáme si první den jen bylinkové čaje, další den pokračujeme ovocem a zeleninou, ale v mixované podobě. Poté se postupně vracíme ke stravě v běžné formě. Větší extrém není pro naše tělo vhodný.

Jak pokračovat?

Druhý den se jistě už budeme cítit lépe. Ale hned se nevrátíme k těžším jídlům, naopak nastolíme odlehčenou stravu, abychom tělu poskytli příležitost pokračovat v očistě. V prvních dvou nebo třech dnech vynecháme i maso, případně zařadíme jen ryby s bílým masem. Nejlépe české.

Zelenina je základem pro téměř každý pokrm

Zelenina je základem pro téměř každý pokrm

Přednost dáváme jídlům ze základních surovin, která si pak pravidelně připravujeme doma; přírodním látkám, které podporují očistu a regeneraci organismu, výživově bohatým surovinám, které nám dodají i něco jiného než jen rychlé cukry a betonové tuky.

Snížíme podíl živočišných tuků, dáváme si pozor na tuky ztužené. Omezíme dobroty typu majonéza, smažené laskominy nebo oříšky obalované v cukru v či v přesoleném těstíčku. Místo toho se orientujeme na zeleninu a ovoce a chuťovky z nich (ano, i to lze připravit), také kvalitní tuky (třeba mandlový), bez kterých se naše tělo prostě neobejde.

Malé klíčky plné velkých látek

Malé klíčky plné velkých látek

Naučíme se pěstovat a jíst klíčky (naklíčená semínka), celozrnné pečivo, přílohy v naturální podobě (pro doplnění sacharidů). A ke všemu přidáváme ovoce nebo zeleninu. Nejlépe domácí.

Když dodržíme základní zásady, budeme už do konce roku jako rybičky a celý další rok v pohodě.

Změna vaření nebývá nijak jednoduchá. Jak na to, abychom uspěli i do budoucna?

Kuchařky jsou zdrojem velké inspirace

I staré kuchařky mohou být zdrojem velké inspirace

Jak vařit, když se chceme stravovat odlehčeněji? Receptů jsou kvanta, stačí se inspirovat na Internetu nebo si pořídit chytrou knihu. Třeba kuchařku zdravých pokrmů. Nebo sáhneme po naší staré kuchařce a vybereme si odlehčenější jídla.

Případně si zaplatíme kurz zdravého vaření. Jistě se nám investice vrátí!


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/chefparade-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/gymbeam-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/knihydobrovsky-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/greenfit-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře