Pár tipů ke zlepšení pozornosti a soustředění

0

Přichází jaro, což je v otázce pozornosti a soustředění to nejhorší období. Naše tělo i mysl se těší na sluníčko, na teplo, na pobyt venku, na dovádění na kole, turistiku, na relaxaci na prosluněné zahrádce – buď od restaurace, kde mají dobré pivo nebo na zahrádce vlastní, kde se budeme čutat v zemi a pěstovat si svoje oblíbené dorotky, prostě se těšíme na všechno, co v zimě dělat nejde. A tak se necháme rozptylovat příjemnými představami, což nám v soustředění samozřejmě vůbec nepomůže. Pojďme se podívat na několik tipů co dělat, aby se soustředění zlepšilo.

Uvědomění

Prvním (nikoliv jediným) předpokladem úspěchu je uvědomit si, co je naší prokrastinací, která nás ruší od výkonu, co nás ruší od soustředění a proč se tak snadno necháme odvést myšlenkami do jiné reality. Někdy je to Messenger či WhatsApp nebo jiných chat a na něm plno kamarádů, kteří právě nemají co dělat, a tak vypisují. Vy samozřejmě neodoláte.

Jindy jsou to zajímavé webovky, blogy s novinkami z vaší hobby oblasti, prostě cokoliv na internetu. A někdy se nedaří se odtrhnout od suprového scifi nebo románu pro dívky, když se děj tak náramně vyvíjí.

A právě uvědomění si, co je naším problémem v soustředění a práci, to je první krok k jeho řešení. Chat si můžeme zablokovat, na internetu jdeme jen na stránky, kam pracovně nebo studijně musíme, knihu si naplánujeme na konkrétní dobu, prostě si sami sobě stanovíme pravidla. Jinak to nepůjde a nikam bychom se neposunuli.

Čím vylepšit soustředění?
Čím vylepšit soustředění?

Začít musíme hned ráno

Pokud se chceme zlepšit v soustředění a našem výkonu jak v práci, tak v učení, musíme začít hned ráno. Správný začátek dne je totiž vynikající předpoklad pro výkonný a úspěšný den. Tělo i mysl se dobře naladí a podání výkonu bude o to jednodušší.

S plánováním rána musíme začít už den předem, nejlépe během odpoledne a večera. Připravíme si vše, co budeme ráno potřebovat, čímž si ušetříme čas. Ten využijeme k rannímu cvičení, meditaci nebo rannímu běhu třeba s pejskem, když jsme jeho majiteli nebo když ho vlastní sousedé, kterým se s ním ven po ránu moc nechce. Jestli máme času opravdu jen malinko, dáme asi alespoň vlažnou sprchu, která nás osvěží a nabudí k výkonu.

Tělo se nastartuje a bude celý den lépe reagovat na všechny podněty, které k němu přijdou.

Čím vylepšit soustředění?
Čím vylepšit soustředění?

Střídání zátěže a zvolnění

Pokud opravdu máte problém se soustředění i na krátkou chvilku, nedokážete se přesvědčit k výkonu, neumíte se ponořit do kvanta učení nebo práce v kanceláři, protože totálně plavete v čase a v prostoru, jděte na zlepšení metodou krátkých úseků.

Naplánujte si práci zcela přesně na cirka dvacetiminutové intervaly, což je doba, kterou se zvládne soustředit i prvňáček. Mezi pracovní intervaly vložte pětiminutové pauzy na zvolnění nebo chat, jednou za čas delší pauzu na jídlo. Prostě jako ve škole, jen bude vyučovací hodina o polovinu kratší.

Naplánujte si přesnou náplň dvacetiminutovky, ve které se budete soustředit na výkon. Natočte si budíka nebo minutky a začněte.

Čím vylepšit soustředění?
Čím vylepšit soustředění?

Napoprvé se s prací netrefíte přesně, bude chvilku trvat, než odhadnete, kolik toho za dvacet minut zvládnete. Postupně poznáte svoje možnosti, které se budou tréninkem navyšovat. Jakmile dvacet minut uběhne a budí či minutky zazvoní, dejte si pauzu na 5, max. deset minut, podle toho, co právě potřebujete. Na jídlo pak samozřejmě déle.

Během dne si nastavte alespoň patnáct pracovních intervalů, začít můžete třeba s deseti, ale postupně se vypracovávat výš a výš. Během pracovního intervalu se plně soustřeďte, na dvacet minut to zvládne fakt každý.

Předtím si vypněte vše, co by vás mohlo od práce a soustředění rušit. A brzy přijdete na to, že díky krátkých intervalům, kdy se maximálně soustředíte, toho zvládnete více než za celý předchozí den, kdy jste konkrétní plán v podobě intervalů neměli. Postupně se naučíte zvládat práci a učení natolik rychle, že vám paradoxně zbude spousta času na to zevlování, se kterým jste z počátku měli tak velký problém.

Šlofík není od věci, hlavně pro studenty

Pokud se můžete mezi intenzivními intervaly přípravy vyspat, udělejte to. Samozřejmě ne osmihodinovým spánkem, ale krátkými a intenzivními mikrospánky, kdy mozek dokáže účinně zabudovat nově přijaté informace do dlouhodobé paměti.

Tam je právě během učení potřebujete dostat, abyste si je vybavili na zkoušce nebo i na testu konaném třeba na závěr dvousemestrálního předmětu, či při přijímacích zkouškách, kde se často objevují otázky z ročníků, ve kterých jste byli i před několika lety.

Čím vylepšit soustředění?
Čím vylepšit soustředění?

Spolehněte se na čaj, ne na kávu

Káva stimuluje. To ano. Ale stimuluje hlavně tělo, nikoliv mysl. Proto v případech, kdy se potřebujme více soustředit, nejde o nejlepší pití. Kávičku si dejme po obědě k překonání únavy z trávení. Ale na samotné soustředění si dejme raději čaj.

Ten umí podpořit i mysl. Navíc si v něm můžete vylouhovat bylinky, které jsou přebornicemi v podpoře soustředění. Třeba citronová tráva. Nebo si pořiďte guaranu, která je pro kvalitu mozkové činnosti také darem.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/matchatea-bio
www.kuponovnik.cz/obchod/tescoma-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře