Obáváte se bezpečnosti nákupu v eshopech? Není to nutné. Dokonce ani v těch zahraničních!

0

Rádi byste využili nabídky výhodných nákupů v eshopech, kde se to hemží různými kódy, slevami, kupony, akčními nabídkami a chargebacky. Jenže, obáváte se, že vaše peníze přijdou nazmar, protože již několikrát se ve vašem okolí stalo, že zboží nepřišlo, i když bylo předem zaplaceno.

Ano, svět eshopů může být trochu dobrodružstvím. Zejména v případě zahraničních obchodů, které ještě sami tak dobře neznáme. Eshopy rychle vzniknou, rychle zaniknou. Zejména ty malé. Nákupů u stálic domácího nebo zahraničního trhu se nemusíme bát nikdy. Ale co ty menší obchody?

Tady máme možnost minimálně dvojího zabezpečení našich peněz během nákupu. Prvním z nich je tzv. chargeback provozovaný bankami, druhým je zase ADR, na kterém se podílí Česká obchodní inspekce. Pojďme se na oba dva podívat, abyste je mohli bezpečně využít a s klidnou duší se do výhodného internetového nakupování pustit!

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Chargeback aneb specifická pravomoc banky

Pokud chcete, aby vaše peníze byly vždy v bezpečí během nakupování v českých i zahraničních eshopech, plaťte tzv. online. To neznamená převodem z účtu. Online platba je typicky například platba platební kartou přímo na internetu.

Pokud totiž zaplatíte online, má banka takzvanou pravomoc chargebacku. To znamená, že může stáhnout vámi zaplacenou částku zpět z účtu eshopu. A samozřejmě ji zaslat na váš bankovní účet – tedy na ten, ke kterému je ona platební karta vystavená.

Banka tak může činit pouze na vaše vlastní vyžádaní, které je podloženo informacemi o probíhající nákupní operaci – tedy že jste v eshopu zaplatili za zboží, ale eshop hraje mrtvého brouka a stále nic neposlal, přestože vaše peníze má již nějakou dobu k dispozici.

Tento postup doporučuje mimo jiné i Evropské spotřebitelské centrum (ESC). To lidem nakupujícím v eshopech radí, aby platili online. A v případě komplikací s nákupem se obrátili na oddělení řešení sporů. A podali zde stížnost. Posle vyjádření ESC je šance na získání platby z elektronické peněženky nebo z platební karty opravdu vysoká.

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Jen je potřeba mít na paměti, že nejde o povinnost banky, ale o její specifickou pravomoc. Tedy o vstřícný krok. Ovšem mohou jej dělat napříč celým světem. Ano, i vůči například americkým, čínským nebo německým eshopům. Podmínkou však stále je a bude ona platba online. Po placení převodem z účtu totiž chargeback provést nejde.

Systém ADR k řešení sporů s eshopy

Již přes dva roky u nás funguje tzv. systém ADR, tedy systém mimosoudního řešení sporů. O něm dokonce musejí obchodníci na svých internetových stránkách dostatečně informovat! A celý systém vůbec vypadá, funguje a k čemu je?

Pokud se vám nelíbí postup eshopu v případě vaší zaplacené objednávky – tedy eshop vámi zaplacené zboží ne a ne poslat, obrátíte se Českou obchodní inspekci. Návrh na řešení sporu s eshopem může podat pouze koncový spotřebitel, nikoliv jiný eshop.

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Pokud se při vašem nákupu stalo, že zboží nedorazilo, máte maximálně jeden rok na to, abyste situaci v systému ADR začali řešit. Tedy, přesněji řečeno – rok se počítá ode dne, kdy jste coby spotřebitelé poprvé kontaktovali obchodníka za účelem řešit s ním spor ohledně nedoručeného zboží.

Na Českou obchodní inspekci je nutné obrátit se písemně. Zašlete jí tzv. návrh na mimosoudní řešení sporu, navíc s předepsaným obsahem. Ale nemusíte se obávat neschopnosti dát návrh do kupy – na internetu najdete jeho předtištěné formuláře, doplníte pouze nutné informace typu: kdo jste vy, co jste si objednali, kde nákup proběhl a kdy. A také kdy jste poprvé kontaktovali obchodníka za účelem řešit s ním spor ohledně nedoručeného zboží.

Ještě lepší zprávou je, že přímo na stránkách ČOI můžete vyplnit online formulář návrhu na mimosoudní řešení sporu. Tím máte zajištěno, že návrh bude správně napsán a dokonce hned na Českou obchodní inspekci doručen.

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Nákupy v eshopech jsou bezpečné

Doručením vašeho návrhu na ČOI vzniká právě ČOI povinnost jednat. Musí návrh předat obchodníkovi. Tedy eshopu. A ten má povinnost se do 15 pracovních dnů k této situaci vyjádřit. Jednak tedy k samotnému nedoručení zboží, jednak musí sdělit, zda se bude aktivně účastnit řízení.

Pokud se aktivně účastnit bude, musí s ČOI spolupracovat. jinak se vystavuje riziku pokuty až ve výši milion korun. Samotně řešení trvá až 90 dní, ve výjimečných případech může být prodlouženo na 180 dní.

Takže směle do nákupů v eshopech, patří opravdu k tomu nejbezpečnějšímu způsobu, jak si pořídit spoustu věcí za výhodné ceny, rychle a hlavně pohodlně.

 


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/aliexpress-com
www.kuponovnik.cz/obchod/amazon-com

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře