Na co si dávat pozor při povánočních výprodejích?

0

I když to na první pohled nemusí vypadat nijak dramaticky, je povánoční čas stejnou příležitostí pro obchodníky si vydělat, jako tomu těsně před Vánoci. Mnoho z nás totiž pod stromečkem našlo peníze anebo dárkové poukazy na nákup v různých prodejnách. Proto i po Vánocích vládne v obchodech stejná atmosféra jako před nimi. A proto i po Vánocích je potřeba se mít na pozoru před některými nešvary, které nás zbytečně stojí příliš mnoho peněz.

Nejčastěji nás matou falešné slevy

Když před Vánoci anebo po nich navštívíme eshop nebo i kamennou prodejnu, jsme zavaleni ohromnou spoustou informací o probíhajících slevách a výprodejích. Jenže ne všechny jsou tak čisté, jak o sobě na první pokus informují.

Obchodníci sice podle platné legislativy musejí informovat, jak se výše slevy vypočítává, ale současná legislativa jim nijak neubírá prostor pro kreativitu a lidovou tvořivost. Často totiž berou jako základ cenu, která platila při uvedení na trh. Anebo cenu, kterou nasadili jen na několik dní v období, kdy nákupy moc nefrčí, takže zdražením si nijak výrazně neublížili.

Z padesáti klidně může nakonec být patnáct

Naopak si tímto krokem obchodníci vytvořili legální základnu pro padesátiprocentní slevu, i když ta je oproti průměrné ceně na trhu nebo i oproti běžné ceně v onom obchodě nakonec třeba jen patnáctiprocentní. A tato praxe neznalého zákazníka dokonale zmate.

Proto sledujte ceny průběžně – zejména u dražších věcí, u kterých by špatná volba obchodníka znamenala třeba i pětistovku navíc. Například letošní černý pátek přinesl slevy jen ve výši okolo 20 %. A jaké slevy obchodníci slibovali a nabízeli, víme sami.

Výrazně levnější zboží nemusí být z české distribuce

Pokud přece jen narazíte někde na výrazně levnější zboží, než ho nabízí konkurence, je na místě si o něm zjisti více. A to zejména tehdy, když jde o chytrou elektroniku. Ta totiž nemusí pocházet z české distribuce, takže v té výrazně levnější najdete třeba jen čínštinu a angličtinu.

Případně ještě ruštinu a francouzštinu. O češtině a české lokaci si můžete v těchto výrobcích nechat tak akorát zdát. Jazyková bariera u mnoha spotřebitelů sice již problémem není, ale vždy je velmi nepohodlné a nepraktické spravovat čas na chytrých hodinkách po každém jejich odpojení od telefonu. Pokud jsou totiž pouze v čínské lokaci, posunou se pokaždé o několik hodin dopředu.

Výrazně levnější může být i to vrácené

České eshopy čím dál více zavádějí praxi, kdy vrácené zboží nebo zboží s poškozeným obalem nabízejí se slevou. Samo o sobě na tom není nic špatného. Naopak, alespoň přiblíží koupi výrobků větší mase zákazníků. Pokud však by vám koupě věci, kterou měl někdo 14 doma a pak ji vrátil, případně věci s poškozeným obalem (ale stále zárukou 2 roky) nebyla po chuti, je třeba si na nabídku levnějších kousků taky dát pozor.

Zlevněné může být jen něco: zboží levné nebo málo prodávané

Obchodníci do svých obchodů i eshopů rádi lákají zákazníky na výrazné slevy, které jsou sice opravdové, ale týkají se jen úzké nabídky zboží. Většinou toho nejlevnějšího, na jehož velké slevě obchodník moc netratí. Anebo na nejméně prodávané věci, o které trh stejně nemá moc zájem. A které se před Vánoci prostě neprodaly.

Jenže když už prodejnu či eshop navštívíte, tak se porozhlédnete i po dalších nabídkách a třeba se necháte nalákat. A na to právě obchodníci stoprocentně spoléhají. Proto se nenechte hned nalákat na první zboží, které v tom obchodě potkáte. Srovnání cen jinde je mnohdy k nezaplacení.

Výprodejům teď tradičně vévodí Velká Británie a Amerika, Němci později

Tradičně je týden po Vánocích nejsilnějším prodejním týdnem v roce zejména ve Velké Británii a v Americe. V Británii lidé letos během prvního dne výprodejů utratili podle odhadů neuvěřitelných 75 miliard korun. Mnoho lidí trávilo před obchody dlouhé hodiny, aby se díky tomu do nich dostali mezi prvními.

V eshopech byly také žně – letos zaznamenaly ty britské povánoční rekord – zhruba 95 milionů návštěvníků během jednoho dne. V Americe byla úspěšnost povánočních výprodejů vysoká také hned první den. Nákupy na internetu tam vzrostly o více než 16 % proti minulému roku. A téměř pětinu nákupů tu lidé pořídili přes chytré telefony.

Kde jistě po Vánocích neprohloupíte, je například Alpine Pro, Tescoma, Orion. Více prohrábnout se budete muset například nabídkou Euronics či Alza. Již dlouhé roky nabízí zajímavé povánoční slevy například Baťa.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/oriondomacipotreby-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/alza-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/alpinepro-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/bata-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře