Mýty a omyly o potravinách

0

Mnoho teorií o působení určitých potravin na zdraví není pravdivých nebo nejsou dostatečně podloženy, aby se dalo s jistotou říci, která potravina je vyloženě zdraví škodlivá a která nikoliv. Odborníci se ale shodují na tom, že každá potravina má něco pro a proti.

Zdroje informací a sdělení

Mýty o potravinách často pramení ze špatně vyložených informací, ať už předaných ústně či před média. Lidé dnes už ani neví, kterým informacím o  potravinách věřit a kterým se obloukem vyhnout. To je ale vcelku těžké, jelikož – dejme si ruku na srdce – kuchařky a knihy díky zrovnoprávnění všech může dnes psát kdokoliv. A tak laická kuchařka začne vyrábět kuchařskou knihu s těmi nejlepšími recepty, které považuje za správné a také správné výrobky při přípravě i používá. Lidé pak těmto informacím věří, jelikož často považují knihy za nejlepší zdroj informací. A co třeba žena, která nemá dítě a předává fámy o nutnosti zdravé výživy pro dítě? Odborníci si mohou jen ťukat na čelo, stejně jako u potravin je těžké s přesností říci, které jsou vyloženě zdravé a které při nevšímavém nákupu rovnou vyhodit do koše.

Existuje riziko?

Jaké potraviny jsou rizikové a neměli bychom je nakupovat? Přeci žádné, protože ty by se na trh ani neměly dostat. Potraviny totiž nejsou ani tak nezdravé samy o sobě, ale spíše záleží na druhu a délce přípravy.

U masa je při úpravě na přírodní způsob (tzv. “steak”) důležitá kvalitní pánev. Milovníci masa nebo masných produktů si při grilování libují, ale maso se často spálí a není pak zdravé. Ale má přece tu čer

stvou vůni opečeného masa na ohni, tak proč ho nesníst? Pomoci si můžeme takékokosový olej zkvalitněním oleje – využijte například zdravý kokosový.

Slazené mléčné výrobky je klasický neduh výrobců. Mléko a mléčné výrobky jsou přece zdravé samy o sobě, tak proč hledat inovace a přijímat konzervanty?

Rostlinné oleje a margaríny – nebo spíše sloučeniny nekončících konzervantů. Co na tom, že na krabičce výrobku je napsáno, jak je výrobek zdravý, když uvnitř jsou látky, o kterých možná ani výrobce sám neví.

Slazené limonády, konzervy, a tak dále,…

Mýty o výživě

  1. Když budu jíst moc bílkovin, narostou mi přebytečné svaly.
  2. Musím kupovat pouze nízkotučné potraviny, jinak nezhubnu.
  3. Živočišné tuky jsou škodlivé – tloustne se po nich.
  4. Musím jíst převahu celozrnného pečiva.
  5. Když budu jíst méně, zhubnu.
  6. Moc soli škodí a zvyšuje krevní tlak.
  7. Kdo nesnídá, snáze shodí kila.

Posezení v restauraci – ano či ne?

Ideální je přenechat občas vaření, pečení a smažení specialistům – a tím se myslí opravdový specialista, který připraví pokrmy chutně, zdravě a na kvalitním nádobí. Proto spíše ano, ale s rozmyslem do jaké restaurace si nakonec sednete.

Tabletky vitamínů

Každý někdy potřebuje doplnit nějaký ten vitamín nebo minerál. Když nemáte aloe vera na zahradě, tak si ji prostě nahradíte pomocí tabletek. Zda ta či ona tabletka pomáhá se dozvíte po nejméně týdenním používáním či více. Co třeba vyzkoušet ženšen s vitamíny, který je dobrý na imunitu? Ať využijete jakýkoliv přípravek z vitamínů a doplňků stravy, důležité je mezi sebou nějak zásadně nekombinovat. Nějakou dobu vyzkoušejte jedny tabletky, například pro únavu (magnésium), ale pokud nepomáhají zkuste jiné nebo jinou kombinaci a dávkování. Nezapomínejte ale, že je tělo živé a snadno unavitelné, a tak stravování nemůže sestávat jen z doplňkových vitamínů, ale důležité je prvotně dodávat tělu prospěšné látky z ovoce, zeleniny nebo pokrmů, které tyto látky přirozeně i v syrovém stavu obsahují.


Kupóny

Sdílet

O autorovi

Lenka Kroutilová

Je mi 20 let. Studuji na vysoké škole v Brně. Ve volném čase čtu, kreslím a píšu články prakticky o všem, nejčastěji o módě, domácích zvířatech a turistice.

Komentáře