Luštěniny: co, jak a proč?

0

O kladech luštěnin věděly už naše prababičky a babičky, které z nich běžně vařily spoustu pokrmů. Není divu, za málo peněz byly schopné nakrmit celou rodinu, a to dokonce i zdravě. Dnes se pomalu zase luštěniny vracejí do našich jídelníčků, bohužel se ale spíše jedná o občasné zpestření. Možná za to mohou právě špatné vzpomínky z dětství. Výživový poradci ale doporučují jejich konzumaci pravidelně několikrát do týdne a to hned z několika důvodů, nejenže jsou plné vitamínů a minerálních látek, zároveň jsou skvělým zdrojem bílkovin, pomáhají jako prevence proti nemocem, a dokonce i při shazování přebytečných kil. To se teď po Vánocích celkem hodí, tak si pojďme ukázat, co vše se zařazuje do této často opomíjené skupiny a jak luštěniny využít.

Fazole
Hned jako první vás určitě napadnou fazole. Lidé se dělí do dvou skupin, jedni fazole nesnáší, druzí na ně zase nedají dopustit. Většina z nás ani netuší, kolik druhů vlastně existuje. Mezi nejběžnější patří klasické červené fazole, jde o tak zvané Adzuki a využijete je například do salátů či polévek. Další oblíbená je fazole bílá, která se hodí na pomazánky, sladké krémy či opět do salátů. V neposlední řadě jsou zde fazole mungo, které jsou ideální ke klíčení. Ať už zvolíte jakoukoli, vždy byste je měli nejprve tepelně upravit. Často také způsobují problémy s nadýmáním, při pravidelné konzumaci si ale tělo na jejich trávení zvykne a problémy už nebudou tak patrné.

Čočka
Pokud zapomeneme na podivný pokrm ze školních jídelen, který nazývali čočkou, možná se i dopracujeme k častějšímu zařazení čočky do našich jídelníčků. Obsahuje totiž spousta železa a při troše experimentování, ji můžeme připravit i na několik způsobů. Klasickou zelenou předpokládám každý zná, už jste ale slyšeli o čočce červené? Nemusí se předem namáčet, rychle se uvaří, a proto je často využívána na polévku. Ideální je ale i na lehký salát, nenadýmá totiž tolik jako ta klasická.

Cizrna (římský hrách)
Pokud bychom měli vybrat luštěninu, která je opravdu královnou, bude to cizrna. Moc často se o ni nehovoří, přitom má hned několik nesporných výhod. Obsahuje například vysoké množství vápníku a fosforu. Jde o tradiční surovinu arabských zemí, které ji velmi často zařazují do výroby pokrmů. Už jste vyzkoušeli výborné placky falafel či “pomazánku” hummus? Cizrnu si můžete navařit i do zásoby a zamrazit, budete ji tak mít vždy po ruce. Využití je nespočetné.

Sója
Ano i sója patří mezi luštěniny. Velmi oblíbená asijská suroviny je využívána k přípravě tofu, tedy náhrady masa. Také se z ní vyrábí sójové mléko, kterým se dá běžně nahradit to kravské. Dostupné jsou i jogurty či smetany, které využívají i lidé s alergií na laktózu. Také je to jedna ze základních složek jídelníčků všech vegetariánů a veganů, a to kvůli vysokému obsahu proteinu. Dnes se díky nízké ceně používá jako náhrada do různých výrobků a jelikož jde o častý alergen, měli by být alergici při výběru obezřetní.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/myfoodmarket-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/bio-country-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/rohlik-cz

Sdílet

O autorovi

Tereza Kalinová

Je mi 20 let, momentálně studuji v zahraničí obor cestovní ruch. Ve volném čase fotografuji, sportuji a píši články. Nejvíce mě zajímají témata jako sport, zdravý životní styl, móda a design.

Komentáře