Kterým ovocem je dobré se zahřívat v chladném podzimním počasí?

0

Mnoho z nás prvním velkým ochlazením vyloženě trpí. Tělo ne a ne se pořádně zahřát, protože si přes léto zvyklo na líný režim, kdy teplotu nám dodávalo okolí a naše vnitřní chemické továrny musely spíš chladit než zahřívat. Jenže nastal čas na přehození režimu a provoz přesně opačným směrem – k tvorbě tepla.

Správně zvolená strava v tom pomůže

V minulém textu jsme zmínili několik druhů zeleniny, která nám pomůže s tvorbou látek, jež v těle fungují pro zahřívání. Stejným způsobem dokáží pracovat i podzimní druhy ovoce, které se dají nějakou dobu přirozeně skladovat. A samozřejmě také oříšky, které coby plody dřevin můžeme k ovoci směle přidávat.

Jablka

Česká jablka jsou pro nás malým zázrakem. Dají se dobře skladovat v podstatě až do léta, takže po celý rok můžeme konzumovat česká jablka, která k nám nemusela putovat přes půl kontinentu anebo dokonce světa.

Co vám jablka dodají, kromě energie k zahřátí?

  • minerály
  • enzymy
  • pektin
  • vitamíny A, B, C, E a další
  • vlákninu

Aby jablka splnila svou záhřevnou funkci, musíte jim v tom pomoci – a to hlavně tepelnou úpravou. Ne že byste neměli vůbec jíst jablka syrová, to ne. Ale dokonale vás zahřejí právě jen jablka tepelně zpracovaná. A to právě v kombinaci s oříšky, případně s různými semínky.Jednoduchým tipem k rychlému jablečnému zahřívacímu pokrmu jsou dušená jablka s oříšky a semínky. Připravíte je tak, že na plátky nakrájená jablka dáte i s trochou vody dusit. Po asi dvou minutách k nim přihodíte nasekané oříšky a semínka a další minutu vše společně dusíte. Podle chuti přidáte skořici a je hotovo.

Jako zahřívání funguje i horká jablečná šťáva nebo například ovesná kaše vařená i s jablky. Díky mírně kyselé chuti jsou jablka vhodná i na přidávání k zeleninovým a masovým pokrmům. Dají jim zajímavou, svěží, ale přitom záhřevnou chuť.

Hrušky

Hrušky sice nemají tak dlouhou skladovatelnost, ale vzhledem k tomu, že některé druhy se sklízejí až v říjnu, vydří třeba až do února. Pokud jsou tedy splněny ty správné skladovací podmínky. Když jsou horké, taky nás dokáží dokonale zahřát.V hruškách naše těla najdou:

  • vitaminy C, E a B
  • minerály
  • vlákninu
  • enzymy

Můžeme využít jak jejich šťávu, tak i hrušky celé – ve sladkých pokrmech. Využití v kombinaci s pokrmy slanými není tolik časté, hruškám chybí kyselkavost jablek. Ale v dezertech ji nadmíru oceníte.

Vlašské ořechy

Plody ořešáku královského patří mezi nejstarší konzumované potraviny. A to nejen díky chuti, ale i vlivem na zdraví organismu. Ve vlašských oříškách najdeme:

  • nenasycené tuky (nenasycené mastné kyseliny)
  • bílkoviny
  • vitaminy E, B1, B6,
  • minerály

Kromě výše zmíněných látek najdeme ve vlašských ořechách také melatonin, který se v lidském těle tvoří i během spánku. Takže při konzumaci ořechů se budeme cítit i lépe vyspaní a méně unavení. Ořechy nás zahřejí, i když je budeme chroupat je tak, právě vyloupané.Přidávat je můžeme ale i tepelně upravovaných pokrmů. Výborné jsou v moučnících, ale i pod maso či k dušené zelenině. Dětem ořechy většinou příliš nejedou. Ale když je nameleme nebo nastrouháme, jistě je při přidání třeba do bábovky rády zbaští.

Lískové ořechy

Typickými českými ořechy jsou i ořechy lískové, i když k nám přišly kdysi dávno z Asie – stejně jako ty vlašské. Mají však příjemnější chuť než ořechy vlašské v tom smyslu, že postrádají hořkou příchuť slupky. Naše tělo si z lískových oříšků dokáže vzít:

  • vitamíny E, B, C
  • vlákninu
  • minerály
  • zdravé nenasycené tuky

Baštit je můžeme jen tak syrové nebo je mít jako doplňky v aperitivech, koláčích, omáčkách, salátech nebo ke snídani společně s cereáliemi, jogurty či ovocem. Výborné jsou samozřejmě v dezertech. A domácí lískooříškový krém s čokoládou, to je teprve pochoutka k zahřátí!

Jedlé kaštany

I když je mezi ořechy často neřadíme, v podstatě jimi jsou. A na boj s chladným počasím se dokonale hodí. Kromě toho, že čerstvě upečené kaštany nás dokonale zahřejí, obohatí naše tělo také o:

  • vitamíny A, b a C
  • bílkoviny
  • hodnotné uhlovodany

Kaštany můžeme péct i vařit, vždy je však potřeba je předem naříznout. Jinak se totiž během tepelné úpravy přemění v časovanou bombu. Kaštany je nutné konzumovat ještě teplé, takže poud jich připravujeme více najednou, je nutné je ve vyšší teplotě udržovat. V

Výborné jsou vařené kaštany v kombinaci se smetanou, zapíjené červeným vínem. Jedná se o vynikající pochoutku například na odpolední sedánek s přáteli nebo i na večerní návštěvu, kdy se sesednete okolo stolu a postupně si z hrnce berete jeden kaštan za druhým a pojídáte, popíjíte…


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/bio-country-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/kosik-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/rohlik-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře