Jak si správně vybrat podložku na jógu?

0

Po vypuknutí pandemie koronaviru mnohá města a dokonce i země přestaly fungovat tak, jak jsme byli doposud zvyklí, Českou republiku nevyjímaje. Přestalo se chodit do školy, mnoho lidí má homeoffice a nestrategická povolání zůstala doma.  Zrušeny byly společenské, ale i sportovní události. A právě proto, že nemůžeme nikam chodit a ve většině případů sedíme, je jóga zajímavou alternativou k doposud provozovaným, ale dnes zakázaným interiérovým sportům. A pokud jste dosud jógu ještě nikdy necvičili, máme pro vás jednoduchý návod, jak si vybrat podložku na jógu, která bude vyhovovat i začátečníkům.

Jak na výběr podložky pro cvičení jógy?

Mezi hlavní parametry, podle kterých je potřeba re rozhodovat, patří materiál a velikost, ale ani to ještě není všechno. Hlavním účelem cvičení jógy je relaxace. Jóga je pomalé cvičení, což je také důvod, proč byste měli mít měkkou a pohodlnou podložku. Cviky na jógu jsou ve výsledku náročné, ale coby začátečník ji opravdu můžete pojmout spíše jako relaxaci.

Hlavní funkcí podložky je zejména zabránit zejména smyku a modřinám. Klasifikace podložek na jógu může být následovná:

  • Materiál: guma, TPE, PVC, len, EVA
  • Funkce: protiskluzová ochrana, ochrana
  • Rozměry: 610 x 173 610 x 1830 800 x 1830
  • Tloušťka: 2 – 15 mm

Kde vybírat ty nejlepší podložky na jógu? Co třeba v Insportline.cz?

Začněme výběrem správného materiálu

V současnosti na trhu existuje 5 nejběžnějších materiálů na výrobu jógových podložek. Jsou to: přírodní kaučuk, TPE, PVC, bavlna a len, a EVA. Různé materiály mají různé výhody a nevýhody, podívejme se na ně:

Yoga podložka inSPORTline Yogine
Yoga podložka inSPORTline Yogine

Přírodní kaučuk

Výhody: zdroj surovin je přírodní a šetrný k životnímu prostředí, přirozená struktura a otevřená struktura povrchu pomáhají absorbovat vlhkost, takže protiskluzový účinek je velmi dobrý.

Nevýhody: nepříjemný zápach, Struktura otevírání snadno absorbuje skvrny a trh musí být vyčištěn.

TPE

Výhody: vysoká elasticita, dobrá odolnost proti smyku za sucha / za mokra; ochrana životního prostředí, některé výrobky se dají zcela recyklovat.

Nevýhody: méně odolný než PVC

PVC

Výhody: dobrá trvanlivost, nízké náklady na suroviny, takže cena je relativně nízká, neobsahuje latex, vhodný pro alergiky na latex, snadno se čistí.

Nevýhody: z důvodu špatné absorpce materiálu je protiskluzová vlastnost dobrá v suchých podmínkách, ale jakmile je podložka mokrá její protiskluzová vlastnost je špatná, plastové výrobky nemohou přirozeně rozkládat.

Podložka na cvičení inSPORTline Aero
Podložka na cvičení inSPORTline Aero

Bavlna a len

Výhody: jemný a nedráždivý, je to první volba pro ty, kteří milují tradiční technologie tkaní, snadno se čistí.

Nevýhody: účinek uchopení je slabý, což omezuje cvičení.

EVA

Výhody: levný.

Nevýhody: špatná elasticita, špatný protiskluzový účinek, většinou používaný při výrobě podrážek, může se objevit silný zápach.

Co vzít pro začátečníka?

V současnosti je nejvhodnějším materiálem na jógu pro začátečníky TPE. TPE je relativně kvalitní materiál šetrný k životnímu prostředí s vysokou bezpečností. Má elasticitu srovnatelnou s přírodním kaučukem a dá se recyklovat. Zároveň je TPE lehký, jednoduchý na přenášení a má dobrý výkon v odolnosti a proti smyku. Nemá téměř žádné nedostatky.

Výběr tloušťky podložky na jógu

I tloušťka materiálu je poměrně důležitá.

Začátečník by měl pořídit podložku o tloušťce 6 mm – 8 mm. Jde o nejvhodnější tloušťku pro začátečníky. Jóga je rovnovážné cvičení, příliš vysoká podložka by vám mohla ztížit udržení rovnováhy. Taková tloušťka umožňuje plně vnímat zem a poskytuje vám účinnou ochranu.

Pokročilý (3 mm – 5 mm): gumové podložky, které mají tuto tloušťku, jsou vhodné zejména pro pokročilé.

Dvouvrstvá pěnová karimatka Yate Maxi
Dvouvrstvá pěnová karimatka Yate Maxi

Expert (1,5 mm – 3 mm): tenká rohož na jógu se obvykle nepoužívá. Ale když už ano, je vhodná zejména pro pokročilé při cvičení. Je protiskluzová a hygienická. Tloušťka je však opravdu hodně malá a pro začátečníky by mohla být nepohodlná, s nedostatečnou ochranu při nevhodné opoře či při pádu.

Jak prodloužit životnost jógových podložek?

Pokud podložku nepoužíváte delší čas, nevystavujte ji slunečnímu záření ani ji neumísťujte do vlhkého prostředí. Vyhněte se také jejímu skládání. Nejlepší je zabalit ji do role a vložit do obalu na jógové podložky.

Nikdy podložku nepokládejte na drsný podklad, jako je třeba hrubý beton nebo kamení. Ani bahno není tím pravým podkladem pro vaši karimatku určenou ke cvičení jógy. Také na ni nikdy nepokládejte těžké předměty na příliš dlouhou dobu, a už vůbec ne, když je smotaná. Jestli jste se na podložce zpotili, nechte ji na vzduchu dostatečně proschnout.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/insportline-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře