Jak nakupujeme dnes a jak budeme nakupovat v budoucnu (Soutěž)

0

Mnozí nazývají dnešní dobu dobou materialistickou, a pokud nepřisuzujeme tomuto slovu primárně negativní konotaci, dá se s tímto pojmenováním snadno souhlasit. Dnešní doba je víc než jakákoliv doba dřívější založena na komerci a z toho plynoucího marketingu. Všude kolem nás je nám 24 hodin denně neustále něco nabízeno a vzhledem k tomu, že lidem obecně roste životní úroveň, často se takovými nabídkami nechá kde kdo zlákat.

Bezpochyby se tak postupem času nakupování stalo každodenní a neodmyslitelnou součástí života každého z nás. Koncem minulého století, po zisku svobody, zažila Česká republika obrovský boom velkých nákupních center, ve kterých můžete strávit celý den, a pokud patříte v této, dovolím si tvrdit, že velice rozporuplné otázce, k zastáncům nakupování, rozhodně se nebudete nudit.

V dnešní době mají bezesporu takové “bezstarostné” nákupy, při kterých vám nepozorovaně zmizí z bankovního konta třeba půl výplaty, i mnoho zatvrzelých odpůrců. Takoví lidé mohli i paradoxně přispět k trendu nového tisíciletí, kterým se stalo nakupování po internetu.

Jak se postupně internet šířil do většiny světových (a i těch českých) domácností, začalo mnoho společností flexibilně využívat nového fenoménu ve svůj prospěch. Tato situace vedla k dnešnímu stavu, kdy jsme schopni si po cestě do práce objednat na telefonu kávu a při jejím vyzvedávání si ještě koupit novou, modernější televizi, protože ta naše, rok stará, už přece není dost dobrá.

Na internetu tak vznikl obrovský, rychle se vyvíjející trh, kde je možné sehnat ihned prakticky cokoliv. Tento stav vyhovuje bezpochyby jak obchodníkům, tak zákazníkům. Protože ale, jak víme, svět se neustále posouvá a vyvíjí, nastává dnes otázka, kam a jak se dále bude vyvíjet trend onilne nákupů.

Prvně je třeba se zmínit, že Češi obecně v trendech co se týká nakupování na sebe mohou být hrdí. V tradičních průzkumech karetních společností se pravidelně umisťují na předních příčkách žebříčků, co se týká využívání moderních technologíí, jako jsou například bezkontaktní platby. I co se týká konkrétních čísel nákupů přes internet, nejsme na tom v porovnání s ostatními státy nijak špatně. Podle výzkumu agentury Ipsos v roce 2016 odpovědělo a otázku, zdali nakupují radši na internetu nebo v kamenných prodejnách ve prospěch nákupů na internetu 31% zákazníků. Pro kamenné obchody bylo 40% z nich. Na tomto trendu můžeme tedy pozorovat, že rozdíl v přístupu zákazníků už je poměrně malý. Celých 48% zákazníků dokonce uvedlo, že před nákupem v obchodě si ceny zkontrolují na internetu. Z tohoto průzkumu tedy vyplývá, že Češi jsou zvyklí internet navštěvovat za účelem nakupování. Pokud se podíváme na konkrétnější čísla, tržby online obchodníků dosáhly v loňském roce celých 142 miliard korun, což dělalo meziroční nárůst o 22%. I na tomto trendu tedy pozorujeme rychlý růst moderního nakupování.

V posledních letech si tohoto trendu všímají i konvenční obchodníci, jako jsou obchody nabízející primárně potraviny, a začínají tak svoje zboží nabízet i na internetu. Konkrétně právě sortiment potravin zažívá nyní nebývalý rozmach. Nákup potravin přes internet a následně jejich doručení přímo před dům nabízí mimo například zažité Tesco v Česku ještě třeba společnost Rohlík.cz nebo Košík.cz. Nákup elektroniky nebo oblečení přes internet se stal již běžnou věcí, nyní ale do obchodu nemusíme už ani kvůli jídlu.

Nákupy přes internet přitom nesou mnoho výhod jak pro nakupující, tak pro prodávající. Přístup obchodníků je paradoxně více indiviuální a osobní než v běžné prodejně. Díky sledování vzorců chování každého konkrétního zákazníka a poznávání jím preferovaného zboží tak můžou obchodníci nabízet slevy na míru, což je pro zákazníka velice komfortní. Každý může tak nakupovat věci, na které je zvyklý, za nejlepší možné ceny a nemusí hlídat slevové akce v jednotlivých obchodech. A obchody si tak drží věrného zákazníka, a snižují riziko jeho odchodu ke konkurenci.

V usnadňování nákupů přes internet se dále pokračuje, poslední dobou jsou trendem také tzv. platby na jendo kliknutí. Které umožňují zákazníkům uložit si platební údaje a příště tak platit rychleji bez vyplňování platebních údajů. Roste tak ale riziko krádeží a útoků na účty zákazníků. To také začaly pozorovat instituce Evropské Unie zabývající se touto problematikou a nyní tak jednají o praktickém zákazu této možnosti platby. Požadují, aby vždy docházelo k ověření alespoň pomocí SMS zprávy.

Na tomto příkladu tak můžeme vidět, že rychlý vývoj technologií a trendů přináší i mnohá rizika, na která se instituce snaží rychle hledat řešení. Ne všechny technologie tak můžou v budoucnu růst tak rychle, jak bychom očekávali. Stavět do cesty se jim totiž často můžou bezpečnostní experti a státní instituce. Ostatně nemůžeme se nechat unášet jen vidinou pohádkového zjednodušení online nakupování, ale s rapidně rostoucím trhem a tedy i bezprostředně rostoucím počtem podvodníků a zločinců na sítích, si musíme dávat větší pozor na svoje finance.

V trendu, který je přítomný dnes, tedy rychlém rozšiřování online trhu, bude společnost jistě pokračovat. Jako nejbližší další možnost posunu osobně vnímám například rostoucí segment virtuální reality, který slibuje lákavou možnost nabídnout online zákazníkům i ten chybějící vizuální vjem, který pro mnoho z nich zůstává výraznou výhodou běžné návštěvy obchodu a může tak postupně vést i k úpadku kamenných prodejen. Možná si tak v online nakupování najdou to svoje i chroničtí návštěvníci nákupních galerií. Budoucností tak může být to, že online nákupy postupně vytlačí většinu dnes zažitých způsobů nakupovaní. Vzhledem k tomu, že mnoho dnešních lidí bere nakupovaní jako společenskou událost, kterou podnikají s rodinou nebo s přáteli, mohla by taková budoucnost nezvratně vést jen k dalšímu poklesu běžných sociálních kontaktů. I v tom se skrývá nebezpečí rychlého vývoje, který možná budeme muset řešit v ne tak vzdálené budoucnosti.

Autor: Jaroslav Kopřiva

Sdílet

O autorovi

Komentáře