Jak na výběr nejen letní dovolené? Máme pro vás deset zásad (III)

0

V prvním díle zásad výběru dovolené jsme si zmínili, že dovolená má vždy v podstatě dvě základní podoby: dovolená po vlastní ose a ve vlastní režii, kdy se musíme o všechno postarat sami, vše si zajistit sami a všude se dopravit sami, stravu nevyjímaje, o tu se také musíme postarat my. Anebo se svěříme do rukou profesionálů zběhlých v zařizování příjemných dovolených.

Jenže, jak na to, abychom se dostali opravdu k profesionálům? Jak je vybrat a jak nenaletět amatérům s nedokonalými službami, kteří se jen přiživují na jinak profesionálním a po psychické stránce velmi přínosném byznyse z cestování a dovolených?

V prvních dvou dílech jsme přinesli prvních šest zásad. Ve zkratce je můžeme shrnout následovně: Za prvé – na vše se musíte zeptat. A co je to vše? To je rozepsáno v dalších zásadách. Jde ale hlavně o počet nocí v hotelu, o jméno hotelu, dopravu, pořadatele zájezdu atd. Za druhé – trvejte opravdu na přesném názvu hotelu nebo názvech hotelů (v případě poznávacích zájezdů). Můžete si je totiž předem prohlédnout na internetu a díky tomu získat lepší představu o nabídce.

Za třetí – buďte realističtí a nechtějte za pět tisíc služby jako za dovolenou v ceně dvaceti tisíc. I když to bude last minute slevovaný z původních devíti tisíc. Cestovka vždy poskytuje jen ty služby, které si klient zaplatí. Ale trvejte na tom, aby bylo poskytnuto vše, na co máte nárok. Za čtvrté – vždy se ptejte, kdo je pořadatelem zájezdu. Ten totiž odpovídá za jeho kvalitu, za služby, za celkový průběh. Menší cestovky jsou jen v roli přeprodávajícího. U nich není možné cokoliv řešit. Reklamaci tu sice podáte, ale vyřizovat ji bude pořadatel. Tak ať se nakonec nestane, že by pořadatelem byla cestovka, která nemá vůbec valnou pověst mezi klienty – a které jste se chtěli na míle vyhnout.

Za páté – zjistěte si, kolik dní a nocí dovolená trvá. A kolik z nich strávíte cestováním, kolik na samotném hotelu nebo hotelech. Ve výsledku v tom totiž může být mezi jednotlivými nabídkami různých cestovek opravdu velký rozdíl. Samozřejmě pak i cenový. A za šesté – pátrejte po zkušenostech, které s cestovkou mají ostatní klienti. A s kým letěli nebo jeli na dovolenou vaši známí – a jak se jim líbila.

Zbývají poslední čtyři zásady, tak pojďme na ně:

Zásada 7 – zástupce, delegát a průvodce

Často se významy těchto pojmů zaměňují. Ale je na klientovi, aby si zjistil, kdo je kdo a jaké má na jejich dovolené role, povinnosti. Takže vězte, že:

  • Zástupce CK má jen nejnižší možné zastoupení. Proto ve většině případů jen zajišťuje klienty v případech krize. Může jít také o osobu, která klienty vyzvedne z letiště, respektive navede k transferu. Na zástupce CK je vždy uvedeno spojení v základních dokumentech o dovolené, většinou i na voucheru. Jeho povinností je zejména řešit krizové situace.
  • Delegát CK už je rozšířenější služba. Musí být klientům k dispozici na plánovaných schůzkách, nabízet jim výlety a v případě potřeby samozřejmě také řešit jejich problémy. Ale pamatujte, že úlohou delegáta CK není být neustále na dohled a k dispozici neustále. K setkání s ním totiž slouží ty naplánované schůzky.
  • Průvodce CK je člověkem, který poskytuje službu v nejširším rozsahu. Většinou ho potkáte na poznávacích zájezdech. Ten je s klienty prakticky stále.

Zásada 8 – dovolenou kupujte jen od cestovní kanceláře

Zájezd může ze zákona pořádat pouze cestovní kancelář. Proč? Protože na to musí mít zákonem stanovené vybavení – jak lidmi, jejich znalostmi a dovednostmi, tak pojištěním, ale i penězi. Tím česká legislativa myslí na zákazníka (klienta, spotřebitele) a chrání jeho zájmy – reguluje trh se zájezdy tím, že stanovuje, co musí cestovní kancelář umět a mít, aby mohla lidem prodávat zájezdy. Sami víme, jek to na trhu se zájezdy vypadalo třeba v devadesátých letech.

Velmi důležitým požadavkem je i pojištění cestovní kanceláře. Stojí cestovku celkem dost peněz, ale zajistí ji i klienty v případě nenadálé události. Pokud si tedy klienti koupí zájezd od někoho, kdo není cestovní kanceláří, nemůže čekat nic. Opravdu nic. Ani službu a ani odpovědnost. Dokonce pak ani pomoc ze strany pojišťovny nebo státu.

Zásada 9 – podmínky účasti si vždy přečtěte dostatečně dopředu

Každý zájezd (dovolená) klade na klienty jisté podmínky. Ty se týkají denního režimu, zdravotního stavu, fyzické zdatnosti (zejména poznávací zájezdy) a mnoha dalších stránek fungování po dobu dovolené. Některé lze přizpůsobit, jiné ne. Klientů jede většinou hodně, proto není možné podmínky měnit každému zvlášť. Pokud podmínky nevyhovují, raději se poohlédněte po jiném typu zájezdu, kam so svými charakteristikami lépe „vlezete“.

Zásada 10 – radost z dovolené

Radost z dovolené se nebude konat, pokud bude s jejím vyřizováním příliš mnoho starostí. To si pak ten negativní dojem povezete s sebou a dovolenou si jen stěží užijete. Takže když se vyřizování dovolené u některé kanceláře změní v noční můru, jděte jinam. Kanceláří jsou spousty. A najdete mnoho těch, které jsou opravdu profi a které vám dovolenou zajistí v podstatě dokonale. Alexandriaa Firotour k nim jistě také patří.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/alexandria-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/firotour-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře