Jak na výběr nejen letní dovolené? Máme pro vás deset zásad (II)

0

V prvním díle zásad výběru dovolené jsme si zmínili, že dovolená má vždy v podstatě dvě základní podoby: dovolená po vlastní ose a ve vlastní režii, kdy se musíme o všechno postarat sami, vše si zajistit sami a všude se dopravit sami, stravu nevyjímaje, o tu se také musíme postarat my. Anebo se svěříme do rukou profesionálů zběhlých v zařizování příjemných dovolených.

Jenže, jak na to, abychom se dostali opravdu k profesionálům? Jak je vybrat a jak nenaletět amatérům s nedokonalými službami, kteří se jen přiživují na jinak profesionálním a po psychické stránce velmi přínosném byznyse z cestování a dovolených?

V prvním dílu jsme vám poradili první tři zásady: Na všechno se ptát a vše si nechat napsat do smlouvy – to je ta zásada č. 1. Pak přišla druhá zásada: vždy trvat na tom, že se dozvíme přesný název hotelu, nejlépe s jeho adresou i registračními čísly. A budeme ho chtít i ve smlouvě. Stejně tak tomu má být při poznávacích zájezdech, kdy všechny hotely či penziony, ve kterých se bude spát, musejí být předem oznámeny klientovi a uvedeny ve smlouvě. Cestovní kancelář k tomuto kroku dokonce i zavazuje zákon. No a pak není těžké si najít hotely nebo hotely na internetu a řádně si je prohlédnout. A pokud se službou nejsme spokojení, protože nám bylo poskytnuto něco horšího, než hotel běžně inzeruje na svých webovkách, můžeme pak úspěšně reklamovat. Ale bez uvedení hotelu v cestovní smlouvě to prostě nepůjde.

No a třetí zásada byla ohledně našich očekávání a nároků. Neočekávejme zázraky od zájezdů, které koupíme za nízké ceny, i když třeba v last minute. Je nutné očekávat reálnou službu za reálnou cenu. Není na škodu si trochu zapátrat v destinaci, kam míříme, zjistit i ceny letenek a přepravy, abychom si zjistili, kolik vlastně cestovce z naší platby zbude na den a noc pobytu. A z toho můžeme odhadnout, jak bude moci vypadat slibované all-inclusive nebo třeba polopenze. A vždy vyžadujme všechny služby uvedené v cestovní smlouvě.

Jak je to s dalšími zásadami? Pojďme se na ně podívat.

Zásada 4 – je potřeba vědět, kdo je pořadatelem zájezdu

Možná vás to ještě nenapadlo. Ale vzhledem k tomu, kolik cestovních kanceláří, agentur a společností obecně na trhu je, není v podstatě ani možné, aby každá z nich organizovala svůj vlastní zájezd. Menší společnosti totiž většinou jen předprodávají nabídky jiných, z velké části větších kanceláří. Ale ani to nemusí být pravda a může být zájezd organizován někým, komu byste se do rukou rozhodně svěřit nechtěli.

Gró tohoto zjištění je fakt, že za zájezd odpovídá ten, kdo ho organizuje. Nikoliv ten, kdo ho přeprodává. I proto mohou být cestovní společnosti na každém rohu. Jenže je nutné si zjistit, kdo je tím, kdo za zájezd nese odpovědnost, kdo je tedy naším partnerem při využití služby cestovního ruchu.

A my, klienti, máme nárok to vědět. Prodejce dovolených a zájezdů má zákonnou povinnost sdělit zákazníkovi, s kým vlastně na dovolenou pojede. Dokonce musí být pořadatel zájezdu uveden v cestovní smlouvě. Jestliže tento údaj ve smlouvě chybí, trvejte na jeho doplnění. Díky tomu se ochráníte do budoucna pro případ reklamace.

Zásada 5 – není den jako den

A na tohle lidé často zapomínají. Den na dovolené je rozdělen na den a noc, přičemž někdy i pouhá noc bývá označována jako den dovolené. Tu navíc můžete strávit na cestě. Proto chtějte vědět, kolik přesně nocí v hotelu a v autobuse (když jde o zájezd busem) obsahuje nabídka dovolené. A také to všechno nechte napsat do cestovní smlouvy.

Může se totiž stát, že odjedete z domu odpoledne, odlet je před půlnocí, přílet dopoledne, ale bydlení pak až od odpoledne nebo od večera. Je to totiž levnější. Ale dokáže to člověka jednak otrávit, jednak fyzicky dost zlikvidovat. Takže první tři až čtyři dny dovolené pak nestojí za nic. A když by se to stejné opakovalo i cestou zpět, vrátíte se z dovolené zcela zničení.

Zásada 6 – zjišťujte si doporučení a recenze

Ptejte se přátel a známých, s kterou cestovkou mají jaké zkušenosti. Čtěte na internetu zkušenosti ostatních klientů. Navštivte stránky specializované na recenze dovolených a ubytování. Díky tomu zjistíte, co můžete od které cestovky čekat.

Další zásady si rozebereme v posledním pokračování. Mezitím už můžete začít zkoumat nabídku cestovních kanceláří, třeba Firotour nebo Alexandria.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/alexandria-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/firotour-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře