Jak na výběr nejen letní dovolené? Máme pro vás deset zásad (I)

0

Na dovolenou se dá jet po vlastní ose nebo s cestovní kanceláří. To asi víme všichni. Rady na dovolenou ve vlastní režii se příliš obecně dávat nedají, protože každá země má svá specifika, všude platí jiné věci a všude je nutné se zařídit trochu jinak. Navíc nabídky na internetu na soukromé ubytování mohou dost zklamat. Tedy pokud se nejedná o nabídku pod nějakou větší společností, která se zprostředkováním ubytování v soukromí zabývá – tady záruky máte. Jinak ne. A internet snese všechno, to už také víme.

Soukromé ubytování se snadno hledá například na stránkách Booking.com.

Mnohem snazší je poradit obecné zásady pro výběr dovolené s cestovní kanceláří. Tady totiž nabídka podléhá základním pravidlům. A podle nabídky a dalších podrobností poznáte, zda jste u odborníků nebo u společnosti, která příliš zdatná ve svém oboru není.

A protože výběr a nákup dovolené není ani snadný ani levný, tak tomuto tématu budeme věnovat tři díly. Postupně v nich rozebereme deset zásad, které dali do kupy odborníci z oblasti cestovního ruchu. A až budete vybírat letní, podzimní, zimní dovolenou nebo v září first minute na léto příštího roku, budete už znát mnoho triků, jak se nenechat zbytečně a nepříjemně napálit.

Zásada 1 – na vše se ptejte

Vše si nechte dopodrobna popsat, vysvětlit, ukázat. Pokud například stojíte o hotel přímo u moře, protože jste prostě mořské typy, ptejte se tak dlouho, dokud nebudete mít jistotu, co ono „u moře“, napsané v prospektech cestovky, vlastně znamená. Každý totiž předložku „u“ chápe jinak. Pro někoho je to vzdálenost do 100 metrů, pro jiného třeba do 1 km, v případě na útesu nad mořem anebo až někde ve druhé řadě hotelů.

Stojí také za to si zjistit, zda ona pláž patří přímo hotelu, zda je píseční nebo kamenitá, zda se pravidelně uklízí, kolik na ní bývá hostů a mnoho dalších věcí, které pro vás znamenají lepší dovolenou. Třeba kvalita ubytování (nikoliv jen počtem hvězdiček, ale konkrétním vybavením pokoje a hotelu), obsah pojmu all-inclusive, druh nabízené stravy, hotelové bary vevnitř i vně hotelu atd.

Zásada 2 – vždy chtějte znát přesný název hotelu

A cestovka vám jej samozřejmě musí sdělit, je k tomu dokonce nucena legislativou. Dokonce musí být tento název i uveden v cestovní smlouvě. Vy pak mrknete na internet a vše si prohlédnete nejen z webovek hotelu, ale také v mapách, satelitních nebo přes street view, pokud v těch místech již bude dostupné. Satelitní snímky sice nemusejí být příliš aktuální, ale minimálně polohu hotelu vám ukáží perfektně.

A proč je potřeba znát přesný název hotelu a také ho mít uvedený ve smlouvě? Protože pokud by se název hotelu ve smlouvě lišil od toho, kam chtěli jet, s reklamací rozhodně neuspějete. A extrémem jsou nabídky typu: jméno cestovní kanceláře, za ním jen počet hvězdiček hotelu. V tomto případě nevyreklamujete vůbec nic, protože počet hvězdiček není vázán na jakékoliv standardy.

A týká se to i poznávacích zájezdů. Vždy musíte dopředu znát hotely, ve kterých se bude přespávat. Cestovní kancelář je totiž musí mít dopředu zajištěny. Jinak by přece vůbec nemohla zájezd ani nabídnout, ani prodat. Takže důsledně vyžadujte přesná místa ubytování, nikoliv jen počty hvězdiček.

Zásada 3 – očekávejte služby podle ceny zájezdu, ale také je vyžadujte

Někdo sní o krásné dovolené, ale pak si koupí levný last minute. Což o to, na last minuty se dávají poměrně výrazné slevy, ale i tak je nutné počítat s tím, že cestovní kancelář objednává u hotelu jen ty služby, na které dostala od klientů peníze. Takže za nízkou cenu dovolená typu all-inclusive, to není zrovna dobrá kombinace.

Když z vaší platby za dovolenou zůstane, po odečtení ceny letenky a přepravy z a na letiště, cca pětistovka na den, co za ni asi tak dostanete. Z kategorie all-inclusive toho moc na poskytnutí nezbyde. Pokud pak budete zklamaní, je vina i trochu na vás. Cestovní kancelář je tržní subjekt a hledí si svého výdělku. Vy si musíte pohlídat, abyste za své peníze dostali vše, co jste podle smlouvy měli dostat. A pamatovat na to, že reklamace je možná jen v tom, co se liší od podmínek uvedených ve smlouvě. Tady se obloučkem vracíme k první zásadě: na všechno se ptejte. I když je to last minute.

Další zásady si rozebereme v příštím pokračování. Mezitím už můžete začít zkoumat nabídku cestovních kanceláří, třeba Firotour nebo Alexandria.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/booking-com
www.kuponovnik.cz/obchod/alexandria-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/firotour-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře