Cvičit, cvičit, cvičit – jenže, co když se mi vůbec nechce?!

0

V zimě jdou dekagramy nahoru, někdy to nestíháme počítat. A ani se nás nezeptají, jestli o ně vůbec stojíme. Začne to uzobáváním před Vánoci, když se pustíme do pečení, pokračuje to po svátcích, protože na plavky je ještě čas. Jenže pak se překulí masopust a my začneme nervóznět, protože loňské jarní pecky jen stěží natáhneme. A tak jsme se do těch kalhot těšily! Co s tím? Cvičit a odpustit si večerní zobání. Jenže, co když se mi vůbec nechce?!

Jak se donutit k pravidelnému pohybu, když večer jsme utahaní z práce, ze školy, z brigády? Třeba zabere některý z následujících motivačních triků a vaše pravidelné mučení cvičením se stane momentem, na který se přece jen začnete i těšit. Pohyb totiž dodává tělu pocit pohody, vyšší kondičku, což se odrazí i na snížení únavy po práci či škole. A taky někdy baví (i když tenhle pocit se nedostaví každému, pro někoho stále půjde o nutný „vopruz“, jenže má aspoň pozitivní efekt, na rozdíl od sezení u PC, tabletu, mobilu či domácího kina).

Trocha uklidnění

Říká se, že nejhorší jsou začátky. Takže když se vám podaří překonat počáteční lenost nebo přímo odpor, postupně se cvičení přerodí v něco, co se vám samo bude vkrádat do diáře a s čím už budete automaticky počítat. A dokonce, pokud cvičení z jakéhokoliv důvodu vynecháte, bude vám následující den chybět ten pocit, který po cvičení následuje – splasklejší a spokojenější tělo.

Jenže, než se tento efekt dostaví, pár kol cvičení budete muset absolvovat. A jak na to, abyste se k tomu přinutili. A ne jenom jednou? Možností motivace jsou spousty. Tak si vyzkoušejte, co na vás bude platit.

Pozitivní motivace

Jsou jedinci, kteří dobře reagují na pozitivní motivaci – co budou mít, až udělají… Čeho dosáhnou, až se jim podaří nastavit tohle atd. Konkrétní motivací může být třeba hezké oblečení ve výkladní skříni oblíbeného značky s oděvy, nebo sportovní set, který si zasloužíte, až odcvičíte určitou dávku cvičení, motivací může být i jen ten kýžený pocit lepší fyzické kondice, tělesné pohody a vyšší hladiny endorfinů, které tělo vylučuje také při kondičním pohybu.

Rozhodně nemá smysl se nutit do druhu cvičení, které je pro vás nezajímavé, nudné a protivné. Na cvičení je v případě pozitivní motivace nutné taky vyzrát pozitivně. Dělat to, co vás baví a třeba k tomu přitáhnout i bytosti, se kterými rádi trávíte čas.

Co svižná a dost dlouhá procházka s vaším pejskem? Nebo třeba dospívající dcera – nešla by do toho s vámi – střídání eliptického trenažéru se stabilními posilovacími cviky? Máte spousty filmů, na které se chcete podívat a není kdy? Tak si rotoped či jiný cvičební nástroj prostě dejte k domácímu kinu a skloubíte příjemné s užitečným. Tady jen pozor, abyste pro samotné sledování filmu neměli tendence ke špatnému držení těla.

Motivace negativní

Tohle nezní úplně dobře, ale taky to funguje. A na mnohem více jedinců, než by se mohlo zdát. Přece jen jsme pouze lidé, takže často jedeme na principu: stačí se vyhnout tomu špatnému, abychom přežili nebo aby nám bylo aspoň o chlup lépe. K výkonu nás dokáže přimět až negativní pocit, že něco je špatně. Anebo že se něčemu špatnému potřebujeme vyhnout, něčeho špatného se zbavit.

Co může patřit k negativní motivaci? Třeba džíny, které už nejdou dopnout, ať se snažíte sebevíc. A to je přece špatně, protože zrovna tyhle džíny se vám ještě na podzim tak dobře nosily. Nebo vám v lékárně váha analyzující celé tělo naměřila mnohem více tuků, než tomu bylo po létě. Teda, jak si to mohla dovolit? Případně se v mobilu probrouzdejte fotkami z loňského, předloňského léta. A hned posléze si udělejte kompletní selfie zepředu i z profilu. Jestli je výsledek dost špatný, třeba vás to nakopne.

Systém odměn

Fungujete spíše na momentální odměny a abstraktní motivace vám nic neříká? Tak si udělejte seznam toho, co si pořídíte, až odcvičíte určité dávky. Jistě to nebudou čokolády a zákusky. I když, taková proteinová čokoláda, ta v období cvičení jenom pomůže!

Ale spíš se s odměnami orientujte na věcné nebo zážitkové záležitosti – hudba, masáž, bižuterie, dobrý čaj, hezký šálek na kávu, kino, nová hrknková kytka, prostě cokoliv, co vás potěší.

Systém vyhecování

Tohle je spíš mužský styl, ale i ženská ješitnost umí být mocná. A tak se s někým vsaďte. Tahle forma vyburcování dokáže v mnoha lidech hotové převraty. Ale pozor na to, abyste své úsilí pak nepřeháněli. Z toho totiž ve výsledku pramení víc škody než užitku.

 


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/nu3tion-com
www.kuponovnik.cz/obchod/4home-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/adrop-cz

 

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře