Co vařit, když chcete podpořit imunitu, ale neutratit za jídlo majlant? Využijte základní české suroviny za pár korun (1)

0

Náhle jste museli zůstat doma a máte v zásobě jen základní suroviny, které jste si nedávno nakoupili během nákupních manévrů spojených se zatažením koronaviru do České republiky? Padla karanténa i na vaši rodinu, nemůžete do obchodu, natož do práce, přijdete o část mzdy, a tak chcete začít šetřit na jídle? Jen pozor, během epidemie jakékoliv choroby je důležité se držet fit, v dobrém stavu, tedy i nutričně správně jíst.

Naštěstí nestojí zdravé jídlo majlant, jak to může vypadat na stránkách prodejen se superpotavinami. Spousta českých základních surovin se totiž svými nutričními hodnotami těm exotickým vyrovná. Jen jsme na to v globalizovaném světě plném touhy po zisku jaksi pozapomněli. Nastal čas návratu k luštěninám, pohance, prosu, vločkám z různých obilnin, kroupám nebo i starým druhům pšenice, jako je špalda či bulgur. A vězte, že vám budou chutnat, jak s vejci a masem, tak bez nich.

Pojďme se podívat na základní recepty z těchto suroviny, ke kterým přidáme jen něco málo z trvanlivých potravin, ze zásob z mrazáku nebo z na okně pěstovaných bylinek. Výsledek bude více než uspokojivý.

Základní suroviny
Základní suroviny jsou levné

Fazole

Fazole se dají připravit na mnoho způsobů. A pokud je máme koupené v sáčcích, sušené, je jejich trvanlivost opravdu dlouhodobá, podobně jako u ostatních sušených luštěnin. Jen pozor na moly, oni totiž luštěniny milují. A tak se vyplatí, pokud nechceme o své zásoby přijít, zabalit sýčky s luštěninami ještě do dalších obalů a pravidelně také své zásoby kontrolovat, zda kolem nich nepoletují moli nebo jestli v okolí nenajdeme červíčky zamotané v pavučinkách.

Fazole konzervované stačí pouze vyklopit a použít do jídla. Fazole sušené je vhodné přes noc namočit, teprve druhý den je dát vařit, a to do čerstvé vody. Po pěti minutách varu vodu slít a dát znovu čerstvou. Tím se snižuje obsah dráždivých látek. Ale komu fazole dělají opravdu velké potíže v podobě plynatosti, může je uvařit do měkka a pak přepasírovat. Nejvíce vlákniny, a tedy i plynných problémů, totiž sídlí ve slupkách.

Fazole mají různou chuť v různých odrůdách, obecně neoblíbenější jsou ty červené (kidney) a nejlevnější pak ty bílé. S čím kombinovat fazole v rámci základního vaření ze základních surovin?

Fazole se mají rády s tuky, česnekem, majoránkou, ale také se zeleninou nebo i s kroupami a s dalšími luštěninami. Zkuste následující recepty:

Fazole jsou vynikající na jakýkoliv způsob

Rychlá fazolová polévka

Když potřebujete mít rychlou a sytou polévku, stačí jen osmahnout jíšku a zalít vodou nebo vývarem (případně kupovaným koncentrovaným vývarem), do polévky rozkrájet brambory a vše vařit, než brambory změknou. Je možné i osmahnout cibulku, na ní slaninu a pak teprve dotvořit jíšku, vše podle toho, jaké máte chuťové preference a hlavně zásoby.

Do hotové polévky jen vyklopíte předvařené fazole, ochutíte solí, pepřem, česnekem, majoránkou, lze i kořením do polévky, podle toho, jaké chutě preferujete. Mnoho lidí dochucuje fazolovou polévku i paprikou, a to zejména v případě, kdy použili levné bílé fazole. Polévka je sytá a nahrazuje hlavní jídlo.

Dobře se vaří v hrncích, pánvích nebo v pekáčích s nepřilnavým dnem.

Hrách a hrášek

Hrách je zralý a usušený, zelený nebo žlutý, jedná se o luštěniny. Naproti tomu hrášek je považován za zeleninu, koupíme ho čerstvý v luscích, mražený nebo konzervovaný. Zatímco hrách může být základem celého jídla, hrášek používáme spíše na dobarvení, doplnění spektra zeleniny, ovšem ani hrášková polévka není k zahození a rozhodně není drahá.

Hrách s navinulou cibulkou

Jednoduché a rychlé jídlo z hrachu, který jsme předtím namočili, je jen uvařený hrách smíchaný s osmaženou cibulkou, kdy cibulku během smažení zalijeme bílým vínem a osladíme, vyvaříme přebytečnou tekutinu. Díky tomu cibulka získá nasládlou a navinulou chuť, která se s hrachem dokonale snoubí. A více chutí hlavní jídlo z hrachu nepotřebuje, snad již jen sůl a pepř.

Hrášek podceňujeme
Hrášek podceňujeme

Hrášek jako vkusný doplněk

Hrášek s úspěchem přidáme například k pohance nebo k rýži, ke kroupám, k další zelenině. Pak už stačí jen sojové maso, mleté běžné maso nebo například tofu a dobrota je na světě, doslova během několika minut. I kroupy se totiž dají koupit již předvařené a vakuované, bez konzervačních látek. Nebo je přes nic namočíte a pak jsou uvařené během dvaceti minut.

Výživově dostatečné

Jak fazole, tak hrách i hrášek jsou bohatými zdroji bílkovin, sacharidů, minerálů a vitamínů. Když je doplníte o čerstvou zeleninu nebo bylinky, získáte nutričně bohaté jídlo. Maso není nutné v tomto případě dodávat.

Když necháte hrách naklíčit do pučálky (nesmí být loupaný), získáte i dokonalou náhradu zeleniny. Fazole samozřejmě nekličte, jsou v syrovém stavu mírně jedovaté. Ale naklíčit můžete ostatní luštěniny.

V pokračování textu ukážete další tipy na základní pokrmy ze základních surovin, kde se využije čočka, cizrna (římský hrách), pohanka, proso (jáhly), vločky, kroupy, bulgur, špalda.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/tescoma-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře