Chia semínka – superpotravina číslo 1

0

Každý, kdo se alespoň trochu orientuje ve světě zdravé výživy, určitě zaslechl o tak zvaných “superpotravinách”. Toto označení znamená, že jde o čistě přírodní potraviny, které jsou plné prospěšných látek pro naše tělo, a tím pádem bychom je měli zařadit do pravidelného jídelníčku. Na tomto dlouhém seznamu najdeme i chia semínka. Co za zázračná semínka to ale vlastně je?

Původ a význam
Jde o zázračná semínka šalvěje hispánské a slovo zázračná není vůbec nadnesené. Už samotný název v překladu znamená “síla” a v jejich kouzelnou moc věřili před tisíci lety i Aztékové a Mayové. Dnes se pěstují v několika zemích Jižní Ameriky a u nás jde o poměrně novou potravinu, která už ale našla místo v jídelníčcích některých z nás. Není divu, chia semínka představují velmi podstatný zdroj vlákniny, bílkovin a omega-3 mastných kyselin, které jsou důležité pro funkci jater, ledvin a plic. Zároveň podporují paměť a fungují jako antioxidanty. Chia semínka mají ale ještě jednu velmi významnou roli, kterou ocení především sportovci. Dokáží totiž pomoci k lepšímu výkonu. Je to způsobeno tím, že na sebe váží vodu, která poté během sportovního výkonu zabraňuje dehydrataci organismu. Je i vědecky dokázáno, že vrcholový běžci, kteří si během tréninku dopřávají chia semínka, vykazují mnohem lepší výkony a světe div se, nejde o žádné placebo.

Použití
Pokud jste se nechali zlákat samými plusy této superpotraviny, je na čase říci si, jakým způsobem je vlastně používat. Jak jsem již zmínila, chia semínka dokáží absorbovat tekutinu, to znamená, že i během několika minut nasají až desetinásobek vlastního objemu. Pokud je tedy namočíme do vody, během pár minut nám vznikne gel, který můžeme ochutit například šťávou z citronu. Ideální je vypít tento nápoj před tréninkem. Toto je tradiční použití, na internetu ale již najdete nespočetné množství receptů, které právě chia semínka obzvláštní. Díky obsahu bílkovin je ideální přimíchat dvě lžičky semínek do proteinových koktejlů. Velmi oblíbený je i chia pudink, který lze vyrobit z mléka nebo jogurtu, spolu se semínky se poté rozmixuje s jakýmkoliv druhem ovoce a nechá se vychladit. Gel z chia skvěle nahradí i želatinu například při výrobě domácích marmelád. Vyrobit si můžete i olej, na který je sice potřeba velké množství semínek, ale již jedna lžička dodá tělu všechny potřebné živiny. Olej se dá použít i na vlasy či pleť.

Chia semínka nejsou nejlevnější potravinou, ale pravdou je, že i půl kilový pytlík vám vydrží na dlouhou dobu, jelikož i malé množství přinese slibované ovoce. Ze začátku možná budete trochu bojovat a vymýšlet, kde všude je možné semínka přidat. Ale věřte mi, že až poznáte jejich všestranné využití a benefity, nedáte na ně dopustit stejně jako Aztékové či Mayové.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/bio-country-cz

Sdílet

O autorovi

Tereza Kalinová

Je mi 20 let, momentálně studuji v zahraničí obor cestovní ruch. Ve volném čase fotografuji, sportuji a píši články. Nejvíce mě zajímají témata jako sport, zdravý životní styl, móda a design.

Komentáře