6 způsobů jak najít motivaci pro fitness

0

Nedaří se vám najít motivaci k tomu, abyste se drželi cvičebního režimu tak, jak si na začátku jeho nasazení představujete? Nejste v tom sami! Ať už jste vyčerpaní z práce, vyčerpaní miminkem, dalšími povinnostmi, nebo máte strach začít, či jste vyloženě líní, je pravdou, že motivace se snadno ztratí, kdykoliv se změní životní podmínky, nebo když se na ní pravidelně nepracuje.

Ruku na srdce: kolik novoročních předsevzetí jste každý únor porušili poté, co jste si slíbili, že budete dodržovat cvičební plán? No, za porušení slibů, které jste si dali, může mnoho důvodů, ať už opravdových, nebo vámi vymyšlených, či spíše využitých ve prospěch porušení slibu. Tady se teď dozvíte 6 způsobů, jak najít motivaci k fitness, která vás vrátí zpět na správnou cestu.

1. Spojte cvičení s potěšením

Když slyšíte slovo cvičení, vaše mysl ho s největší pravděpodobností označí za nepříjemný zážitek. Tím spíše, pokud se mu věnujete nepravidelně a třeba v časech, které původně sloužily k činnostem vám mnohem bližším a milejším (a pokud by cvičení samo o sobě bylo pro vás potěšením, nečetli byste tento text, neb byste neměli potřebu hledat motivaci ke cvičení).

Jako lidé jsme bohužel nastaveni tak, abychom vyhledávali pohodlí a vyhýbali se výdeji energie v podstatě za každou cenu. Energie vždy byla vzácností. A to, že posledních pár desítek let nemáme (v západním) světě hlad, se ještě nemohlo stihnout projevit evolučně. Naše mysl stále setrvává v intencích nedostatku, a proto neochoty zbytečně se hýbat.

Cvičení náš mozek velmi rychle a snadno označí za nepříjemný zážitek – tím spíše, pokud si z něj neuděláte pravidelný zvyk nebo si za cvičebním režimem nestanovíte žádný základní cíl, který by sám o sobě byl potěšujícím (ale v tomto případě nesmí být za dlouhým horizontem). Naštěstí si však vaše mysl může vybrat, z čeho budete mít potěšení, a vše spočívá v tom, že svůj cíl spojíte s pozitivní emocí – a to i na „krátké tratě“.

Většinou totiž lidé začínají cvičit, aniž by nakonec znali emocionální důvod, proč chtějí cvičit. „Chci zhubnout“. Jistě, ale proč chcete zhubnout? Samotné „zhubnout“ není emocionálně naplněno. Zhubnout chcete možná proto, že se chcete cítit lépe, cítit silnější a zdraví ve svém vlastním těle.

cvičení venku

Dobře se do těchto pocitů vžijte. Stačí, když si za svým cvičením stanovíte a udržíte silný základní pozitivní cíl, a vaše mysl začne registrovat pozitivní pocity vaší vize při každém cvičení. Toto je ten správný emocionální náboj – a za ním musíme jít.

Stejně jako u každého zvyku platí, že čím více budete vnímat pozitivní pocity cíle, kterého chcete dosáhnout, tím více výsledků uvidíte. Při každém cvičení vaše mysl zamaskuje bolest nebo nudu, kterou u cvičení prožíváte, protože do popředí vynese váš fitness cíl, a cvičení se tak stane příjemnějším zážitkem.

Jasně si tedy stanovte, definujte a prociťujte svůj konečný fitness cíl a vaše mysl vás bude sama motivovat, když ji naprogramujete k dosažení svého cíle. V žádném případě se ale neuchylujte k potěšení a odměnám v podobě sladkostí a dobrot, ani s omluvou, že jste kalorie „vycvičili“. Vytvoření takového spojení mezi cvičením a typem odměny rozhodně není žádoucí (ve fázi, kdy chcete hubnout).

2. Najděte si, co vás baví

Možná máte představu, že cvičení spočívá v tom, že třikrát týdně 30 minut až hodinu běháte na běžeckém pásu či na eliptickém trenažéru, dokud nejste celí zpocení a srdce vám netluče o závod. Přiznejme si, že tohle není zrovna zábavným cvičením.

Přínosné? To ano, přínosným rozhodně je, ale zkrátka je to nuda. Pak není divu, když vám k takové činnosti chybí neustálá motivace, pokud máte pocit, že běháte jako křeček v kole. Na druhou stranu, najdou se jedinci, které tato forma pohybu baví, zejména před televizí, ale jestliže k nim nepatříte, vězte, že stále máte na výběr z mnoha jiných možností.

Je důležité, aby vás bavilo to, co děláte, pokud chcete najít motivaci k tomu, abyste se do fitness opravdu pustili. Váš problém může spočívat v tom, že si jednoduše nejste vědomi různých způsobů, jak může vaše tělo rozhýbat a posouvat v kondici. Cvičení by mělo být alespoň pro začátek zábavné.

Pokud tomu tak není, pak se soustředíte na špatnou aktivitu (anebo jste ještě nenašli emocionální náplň cíle, za kterým v rámci vašeho cvičení míříte). Existují doslova stovky různých sportů a cvičení, ze kterých si můžete vybrat. Zkuste prozkoumat různé cesty k fitness, dokud nenajdete několik aktivit, které budete dělat nejraději.

s partnerem

Můžete však patřit k té hrstce lidí, které žádný pohyb opravdu nezaujme. V tom případě vsaďte alespoň na procházky nebo na pěší dopravu sebe sama na běžná a málo vzdálená místa, kam jste doposud jezdili autem. Časové zdržení pak zahrňte do týdenního plánu cvičení. Takový začátek je lepší než žádný pokus o trvalejší rytmus fitness aktivit.

Tip: Různé vybavení pro sport, které vaše cvičení oživí, můžete koupit třeba v obchodě Insportline.cz, navíc se 100Kč slevou na první nákup.

3. Vyhledejte si cvičebního partnera pro posílení zodpovědnosti

Je snadné vynechat trénink, když jedinou osobou, které se hlásíte, jste vy sami. Je pravděpodobné, že nebudete tak pravidelně vstávat v šest hodin ráno za chladného deštivého dne, abyste trénovali, pokud jste pěkně zachumlaní v posteli a máte sklony k lenosti – přitom nikoho dalšího, komu se z válení se v posteli zodpovídat.

Tady vám může přijít vhod partner pro posílení zodpovědnosti, návštěva kurzů nebo dokonce osobní trenér. Víte, obecně většinu lidí irituje, když zklamou ostatní nebo se jim svou leností znelíbí. Když jste odhodláni se ukázat a máte někoho, kdo na vás čeká, nebudete se chtít ztrapnit tím, že byste se museli omlouvat, že jste zaspali.

4. Najděte si vzor

Udržet si kondici dlouhodobějším cvičení, a tedy i na delší dobu může být obtížné, i když se to mnoha lidem úspěšně daří. Ať už jste začátečník, který se bojí začít, nebo pravidelný cvičenec, který se snaží udržet si kondici, vzhlížení ke svému vzoru může být vaším klíčem k motivaci do dalšího cvičení.

V životě platí: Pokud existuje nějaký cíl, kterého chcete opravdu dosáhnout, pak je pravděpodobné, že to znamená, že ho někdo úspěšně dosáhl před vámi. Ne výhradně, ale většinou. Vzor někoho v oblasti fitness, vás může pohánět k tomu, abyste se i vy posouvali vpřed, přestože v činnosti, která vás a priori nenaplňuje, ale líbí se vám cíl, ke kterému směřuje.

Převzetím úspěšných každodenních návyků a postupů svých fitness vzorů (i když to je jen soused / sousedka, kteří se udržují v dobré kondici), a jejich přímou aplikací do svého denního rozvrhu můžete najít recept na úspěch, který vás udrží motivované a umožní vám vidět právě ty výsledky, které vidět chcete.

protažení

Často to není nedostatek záměru, co brzdí vaši motivaci k fitness, ale nesprávná strategie a z ní plynoucí neefektivní výsledky. Kopírování postupů té správné osoby a její strategie a pravidelné sledování konzistentních výsledků téměř jistě zvýší vaši morálku a udrží vás v odhodlání cvičit.

5. Vyčistěte si jídelníček

A to do slova a do písmene. Neustále slýcháte o tom, které potraviny jsou pro vás dobré a které špatné a proč byste měli vyzkoušet desítky různých diet, abyste se cítili skvěle. Nemusíte se nutně položit do přísné redukční diety, musíte si však hlídat potraviny, které denně jíte. I drobnosti mezi hlavními jídly.

Pokud máte ve zvyku pravidelně mlsat a dávat si k večeři nezdravé jídlo, pak (opravdu je tomu tak) s největší pravděpodobností nebudete pravidelně cvičit. Proč? Protože po těžkém nezdravém jídle se cítíte malátní, unavení, nemotivovaní, líní, zkrátka všelijak, jen ne v náladě a dostatku energie ke cvičení.

Přidání čistých zdravých potravin do vašeho jídelníčku bude vyslat signál mitochondriím v každé z vašich buněk, aby produkovaly více energie. Výsledkem bude zdravější a energičtější mysl i tělo. Jakmile se budete cítit lépe a lehčeji ve svém těle i mysli, bude pro vás mnohem snazší držet si motivaci k fitness.

6. Pusťte se do změny

Všimli jste si někdy, že jsme tvorové zvyku? Zvyk je železná košile. A to platilo, platí a platit bude. Rutinu si nastavujeme, protože se v ní cítíme dobře a bezpečně. Ale pak je těžké z ní vystoupit. Na druhou stranu – jakmile rutinu vytvoříme z nové věci, snadno se nechá zařadit do skupiny těch starších. Ano, i ta, co se týká cvičení.

Na druhu stranu, rutina není schopna silnějších pozitivních emocí. Vaše mysl si cvičení rychle zapamatuje a zapne funkci autopilota. V důsledku toho pravděpodobně nezažijete žádné nové emocionální vzrušení nebo motivaci. … a protože emoce řídí život, potřebujeme zažít změnu a nejistotu, abychom zažili nové pozitivní emoce.

běžet za něčím

Pokud se tedy přistihnete, že se nudíte nebo nemáte motivaci, je to s největší pravděpodobností způsobeno nedostatkem změn ve vašem cvičebním plánu. Třeba vám první tři měsíce vyhovoval. Ale už tomu tak není. Zkuste své týdenní cvičební návyky promíchat. Jakmile najdete nové aktivity, které děláte rádi, začněte je zařazovat do svého týdne.

Pokud i toto po několika měsících zevšední, znovu rutinu změňte. Třeba jen pořadí a frekvenci cvičení, nebo změňte rozvrh a cvičení úplně. Vyberte si cokoli, co ve vaší mysli vyvolá touhu po změně a po něčem novém ve vaší rutině.

Závěrem

Pokud jste četli pozorně, pak si buďte jistí, že těchto 6 nástrojů posílí vaši sebedůvěru a motivaci k fitness, abyste dosahovali dobrých výsledků hlavně v motivaci. Začněte vnímat bolest při cvičení jako požehnání k tomu, abyste mohli generovat a vytvářet něco skvělého. Přestaňte cvičení považovat za nudu a ztrátu času – udělejte z něj relax pro mozek.

Pamatujte, že je normální, když se vám pár dní nechce cvičit a občas i vynecháte. Měli byste být ale vždy schopni najít motivaci pro pohyb v příštích dnech. Třeba jen s myšlenkou na to, že v příštích dnech se zase budete moci setkat s tím lepším pocitem, který nabídne tělo s lepší kondicí.

Zdroj: Lifehack.org


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/insportline-cz

O autorovi

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.