9 tipů, jak si zajistit kvalitní spánek (2)

0

Už minule jsme si povídali o tom, že dobře se vyspat, to je zázrak, který máme dán od přírody. Ráno po noci plné kvalitního spánku je vše veselejší, snazší, prostě optimističtější. Jenže, jak víme, ne všem se daří trávit noci kvalitním spánkem. A ráno pak vstávají celí malátní, rozlámaní a téměř neschopní porvat se s nástrahami každodenního života. Pokud patříme mezi ně, tak pořád máme pocit, že bychom nejraději všude s sebou nosili polštář a kamkoliv přijdeme, chceme si sednout, lehnut, spát. Jsme zcela bez energie.

Naštěstí, pokud se nejedná o projev choroby, dá se kvalitní spánek zase celkem dobře přivolat zpět. Všimli jste si, že nejlépe spí děti? Čím to asi bude? Samozřejmě, roli hraje věk. Ale ne tu hlavní. Pojďme se podívat, jak si zajistit kvalitní spánek po co nejvíce nocí. A nebojte se, nejde o spousty pravidel. Jen o kroky, které jsme běžně dělávali jako malé děti. Jen jsme na ně už zapomněli. A co když jde o poruchu spánku způsobenou nemocí? V takovém případě je nutné si nechat pomoci od lékařů.

Nevyspaným lidem rozhodně není hej

Nevyspaným lidem rozhodně není hej

4. Večerní uvolnění

Sportujete? To je dobře. Sport je vynikající prostředek k uvolnění těla i ducha před spaním. Nemusíte sportovat těsně před ulehnutím do postele, stačí odpoledne po příchodu z práce. Anebo i ráno před odchodem do práce. Tělo i mozek si budou pamatovat, že tohle uvolnění nastalo. Jestli máte možnost jezdit do práce na kole. Nevyhýbejte se jí. Sportovní zážitek cestou tam i zpět vám zaručí perfektní spánek po každém pracovním dni. Kupte si dobré kolo a dejte se do toho.

Jestli nesportujete, najděte si jiný způsob, jak se uvolnit. Někomu pomůže koupel, jinému rozhovor s blízkým člověkem. Stačit může i nasadit si veselé ponožky. A mívat je vždy před spaním, aby si hlava zvykla na to, že tyhle ponožky znamenají brzký spánek.

Kvalitní kolo pomůže s přepravou po městě i s lepším spánkem

Kvalitní kolo pomůže s přepravou po městě i s lepším spánkem

5. Spolehněte se na bylinky

Vynikající bylinkové čaje nejenže navodí dobrou náladu, ale také pomohou hlavě se zklidněním, dokonce i s prohloubením spánku. Které bylinky vybrat? Těch, co podporují spánek, je spousta. A každá zabere na jiný druh nespavosti. Tak například: při nespavosti, kterou způsobuje nervové vyčerpání, přepracování nebo stres z učení, dokáže nejspolehlivěji pomoci kozlík lékařský.

Z veselých ponožek můžete udělat příjemný rituál

Z veselých ponožek můžete udělat příjemný rituál

Jsou však i „spací“ bylinky, které fungují univerzálně. Například meduňka, rýmovník či heřmánek. Vždy jde o bylinky obsahující látky ke zklidnění těla i mysli. A jsou nenávykové. V lékárně také lze pořídit extrakty z takových bylinek. Jde o kapsle, které začnou fungovat poměrně brzy po spolknutí. Opět je zaručen nenávykový efekt.

Jak si připravit dobrý bylinkový čaj? Nijak složité to není. Jde v podstatě o zápar, takže bylinky jen přelijete horkou vodou a nádobu překryjete. Třeba na hrníček postavte talířek. Opak jen čaj scedíte přes plastové sítko a je hotovo. Jestliže si to můžete dovolit, přidejte do čaje med. Cukr navozuje spánek. A medový cukr má mnoho příznivých účinků na tělo.

Spací kapsle plné bylinek jsou nenávykové

Spací kapsle plné bylinek jsou nenávykové

6. Zvykněte si na pravidelnost

Pravidelné usínání a pravidelné vstávání, to další podmínka úspěšného navození kvalitního spánku. Jsme tvorové, kteří potřebují svůj biologický režim, a to jak v přijímání potravy, tak ve vylučování, ale i ve spaní nebo práci.

Bohužel, i víkendové vyspávání může udělat spoustu nepořádku ve spánkovém režimu. Takže když budete v procesu zavádění režimu, obětujte alespoň dva až tři víkendy, kdy prostě vstanete ve stejnou dobu, jako byste šli do práce. Naplánujte si činnost na brzké ráno. A když byste doma budili zbytek rodiny, běžte prostě ven. Ranní procházka vám prospěje, navodí dobrou náladu a pocit, že máte sílu naprosto na všechno. A připraví vás na další kvalitní spánek v další noci.

Stejné je to s ponocováním. Jakmile jdete spát později, než jste zvyklí, může být mozek zmaten tím, co má vlastně dělat. Má spát nebo bdít? A co ráno, v době, kdy je zvyklý se budit? Má pokračovat ve spaní, když se ještě dost nevyspal? Tohle dilema vám zakládá na problémy se spaním. Tedy pokud jej opakujete často. Takže při zavádění spánkového režimu žádné večírky a ponocování. Vydržte pár víkendů, než si mozek zvykne na režim.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/bikero-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/dedoles-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/drmax-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře