9 tipů, jak si zajistit kvalitní spánek (1)

0

Dobře se vyspat, to je zázrak, který máme dán od přírody. Ráno po noci plné kvalitního spánku je vše veselejší, snazší, prostě optimističtější. Jenže ne všem se daří trávit noci kvalitním spánkem. A ráno pak vstávají celí malátní, rozlámaní a téměř neschopní porvat se s nástrahami každodenního života. Mají pocit, že by nejraději všude s sebou nosili polštář a kamkoliv přijdou, chtějí si sednout, lehnut, spát. Jsou zcela bez energie.

Ale pokud se nejedná o projev choroby, dá se kvalitní spánek zase celkem dobře přivolat zpět. Všimli jste si, že nejlépe spí děti? Čím to asi bude? Samozřejmě, roli hraje věk. Ale ne tu hlavní. Pojďme se podívat, jak si zajistit kvalitní spánek po co nejvíce nocí. A nebojte se, nejde o spousty pravidel. Jen o kroky, které jsme běžně dělávali jako malé děti. Jen jsme na ně už zapomněli.

Spát kdekoliva kdykoliv, to si přejí ti, co nedokáží v noci kvalitně spát

Spát kdekoliva kdykoliv, to si přejí ti, co nedokáží v noci kvalitně spát

1. Tma a čerstvý vzduch

První dvě podmínky kvalitního spánku nesou název tma a čerstvý vzduch. Přes sezónu nechávejte pootevřené okno celou noc, v zimě si před spaní důkladně vyvětrejte. Ti zdatnější spí u otevřeného okna i v zimě, ale v tom případě to chce nějaké teplejší pyžamo.

Tma je zásadní podmínkou dobrého vyspání. Spánkový hormon se totiž tvoří jen ve tmě. Pokud na vás přes okno svítí pouliční osvětlení, nemůžete se ráno cítit vyspaní. To je prostě fyzicky nemožné. Přiměřená teplota a naprostá tma. Jestli je ve vašem bytě hodně světla z okolí, investujte buď do rolet, nebo do škrabošky přes oči, často se prodává jako maska na spaní.

Maska na spaní pro děti

Maska na spaní pro děti

A některé z nich jsou opravdu vychytané, opravdové geek doplňky do ložnice. Zatímco základní maska, třeba pro děti na spaní na cestách autem, jsou pouze měkká textilie s natahovací šňůrkou pro snadné, ale pohodlné utažení na hlavě, ty dospělácké mnohdy obsahují elektroniku. Jakou?

Maska na spaní s analyzátorem spánku

Maska na spaní s analyzátorem spánku

Jde jednak o zabudovaná sluchátka, díky kterým můžete usínat či odpočívat s uklidňující hudbou, kterou si můžete sami navolit. K tomu ale mají analyzátor spánku, co dokáže fungovat s chytrým telefonem. Do telefonu stáhnete aplikaci Sleepace. S ní získáte nejen podrobnou analýzu vašeho spánkového režimu, ale navíc vás maska probudí v ten pravý okamžik. Dokáže totiž poznat fáze spánku, takže vás budí okolo nastaveného času buzení, ale vždy v té nejlehčí fázi spánku, aby se vám co nejsnadněji vstávalo.

2. Nepracujte v posteli. Postel slouží pouze k odpočinku

Potřebujete se připravit na další náročný den v práci? Čeká vás porada, hodnocení posledního čtvrtletí, nebo ještě nepracujete a učíte se na zkoušky? Vyhněte se při těchto činnostech posteli. Když si potřebujete utřídit myšlenky, běžte se projít a vezměte si s sebou audio záznamník nebo zaznamenávejte své myšlenky do mobilu. V mobilu využijete i poznámkový blok.

Když se učíte, raději si s učením sedněte ke stolu nebo na pohovku, případně do křesla, ve kterém vám bude pohodlně. Ale rozhodně si nezvykejte dělat z postele pracovní místo nebo prostor, kde se učíte. Mozek by totiž pak byl v posteli podvědomě pořád ve střeh a připraven na učení nebo na práci. Jenže to je to poslední, co potřebujete.

Polohoupací křeslo pomůže s učením, houpání nabudí v hlavě vyšší výkon

Polohoupací křeslo pomůže s učením, houpání nabudí v hlavě vyšší výkon

3. Myšlenky na práci nebo na jiné starosti nemají v posteli co dělat

Nejenže nemáme v posteli pracovat či se učit během dne. Ale nemáme si do postele tahat školu, práci a rodinné starosti ani před spaním. Ano, snadno se to říká, hůř dělá. Ale je na čase, abychom se naučili udělat za proběhnutým dnem tlustou čáru, nahodili hlavu do klidu a šli spát. Je to sice těžké, ale naučit se to opravdu dá.

Prvním krokem k úspěchu je vyhradit si během dne čas, kdy budeme intenzivně řešit aktuální problém. Pokud to půjde formou rozhovoru s partnerem či partnerkou, s kamarády, příbuznými, tím lépe. Jestliže řešíme jen něco sami v sobě, věnujme se tomuto problému pouze přes den. Klidně večer před spaním, ale ne v posteli.

Jakmile se rozhodneme, že chceme jít spát, musíme v sobě každý problém ukončit, uspat – s tím, že ráno jej zase vytáhneme. Když budeme půlku noci trávit přemítáním, stejně většinou dosáhneme jen toho, že budeme nevyspaní a s problémem se budeme rvát mnohem hůř.

Černý kruh či černá koule vás dokonale zklidní. Jen to chce trénink

A jak myšlenky uspat? Jak ukončit přemítání o tom, co kdyby nebo jak to udělat, aby? Zkuste metodu černého kruhu nebo černé koule.  Jak ulehnete do postele, musíte být smíření s tím, že teď už se ničemu v myšlenkách věnovat nebudete, že prostě jdete spát. Vytvořte si před očima obraz velkého černého kruhu nebo velké černé koule. A soustřeďte se na to, aby obraz zůstal černý a prázdný. Jakákoliv myšlenka se vám bude vkrádat do hlavy, tedy do kruhu či koule, ihned ji odpinkněte. A zase se soustřeďte jen na tu černotu a prázdnotu. Ráno ani nebudete vědět, jak jste usnuli.


Kupóny

www.kuponovnik.cz/obchod/jena-nabytek-cz
www.kuponovnik.cz/obchod/alza-cz

Sdílet

O autorovi

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.

Komentáře